Vårt känsliga doftsinne kopplas till minnesprocesser i hjärnan

Ny forskning om doftsinnet kan ge en uppdaterad bild av människans intelligens. Nu finns det tyngsta beviset hittills på att dofthjärnan har en stark länk till hippocampus, den region i hjärnan som styr inlagring och framplockning av personliga minnen. Läs mer och se film om luktforskaren Jonas Olofsson, vars forskning utgör kunskapsbas i rehabiliteringen av covidpatienter som förlorat lukt och smak.

Jonas Olofsson
Det är min passion att uppvärdera det negligerade doftsinnet, bland annat genom att utforska hur dofthjärnan samarbetar med kognitiva processer i hjärnan, säger Jonas Olofson.
Foto: Magnus Bergström/KAW

Jonas Olofsson är professor i psykologi vid Stockholms universitet och Wallenberg Academy Fellow. Läs artikel och se film om Jonas Olofssons forskning på Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses webbplats.