Vargar kan knyta an till människor

För hundar är det ofta naturligt att visa tillgivenhet mot människor. Forskare från Stockholms universitet har nu sett samma anknytningsbeteende hos vargar mot de människor som tar hand om dem.

Vargenvalpen Hendrix
Vargvalpen Hendrix. Foto: Christina Hansen Wheat/Stockholms universitet.

Forskare vid Zoologiska institutionen, Stockholms universitet, har undersökt beteendet hos tio vargar och tolv hundar. De fann att 23 veckor gamla vargar kan skilja mellan en person de känner igen och en främmande person lika bra som hundar. Vargarna visar också på mer närhetssökande beteende och anknytning till den kända personen. Dessutom fungerar den välbekanta personen som en social stressbuffert för vargarna och lugnade dem i en stressig situation. Upptäckten talar mot hypotesen att de förmågor som är nödvändiga för att skapa anknytning till människor uppstod hos hundar först efter att de tämjdes för minst 15 000 år sedan.

– Tillsammans med tidigare studier visar våra resultat att om vargar har olika grad av anknytningsförmåga till människor kan detta beteende ha varit ett tidigt urvalskriterium när hunden domesticerades, säger Christina Hansen Wheat, Zoologiska institutionen, Stockholms universitet.

Forskaren Christina Hansen Wheat sitter med vargen Lemmy i knä
Christina Hansen Wheat med vargen Lemmy. Foto: Peter Kaut.

Vargvalparna skiljer mellan kända och okända människor

Det forskarna letade efter i undersökningen var om vargarna och hundarna kunde skilja mellan den välbekanta personen och den främmande. Visade de mer tillgivenhet och tillbringade de mer tid med att hälsa på och ha fysisk kontakt med den kända personen? Om vargar och hundar båda hade den förmågan skulle det visa att denna förmåga inte är unik för hundar, den har alltså inte utvecklats specifikt hos hundar.

– Det var precis vad vi såg. Det var väldigt tydligt att vargarna, liksom hundarna, föredrog den person de känner igen framför någon främmande. Men det som kanske var ännu mer intressant var att även om hundarna inte var särskilt påverkade av testsituationen var vargarna det och vankade av och an i rummet. Det anmärkningsvärda är att när den välbekanta personen, en skötare som varit med dem under hela deras liv, kom tillbaka slutade vargarna att gå omkring. Det tyder på att den välkända personen fungerade som en social stressbuffert för vargarna, säger Christina Hansen Wheat.

– Jag tror inte att någon har visat detta tidigare för vargar och resultatet visar att det finns ett starkt band mellan djuren och den välbekanta personen.

Artikeln ”Human-directed attachment behaviour in wolves suggests standing ancestral variation for human-dog attachment bonds” är publicerad i tidskriften Ecology and Evolution. DOI: 10.1002/ece3.9299

Forskningen har genomförts utan specifika anslag från finansiärer inom den offentliga, kommersiella eller ideella sektorn.