Stockholms universitet

VR-pengar till forskning inom utbildningsvetenskap

Vetenskapsrådet beviljar åtta forskare vid Stockholms universitet projektbidrag inom utbildningsvetenskap samt en så kallad ”exploratory workshop” om sammanlagt drygt 43 miljoner kronor.

Klassrum
Foto: Jens Olof Lasthein

De forskare som beviljas bidrag är:

John Airey, Institutionen för ämnesdidaktik: “Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi”, 4 781 010 kr;   
Åsa Bartholdsson, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen: “Studentskap och förhandlingar om högre utbildning i förskollärarutbildning”, 5 992 922 kr;
Nihad Bunar, Specialpedagogiska institutionen: “Barn med migrationsbakgrund i grundsärskolan”, 5 996 563 kr;   
Sofia Frankenberg, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen: “Barn, blöjor och kroppslig omsorg i förskolan: Att stötta yngre barns självreglering och renlighetspraktiker”, 5 845 248 kr;    
Martin Gustavsson, Socialantropologiska institutionen/SCORE: “Rätt utbildning i rätt tid. En longitudinell studie av relationerna mellan arbetsmarknadsprognoser och utbildningsplanering, 1959–2019”, 4 299 250 kr;    
Anna Günther-Hanssen, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen: “STEAM-undervisning i förskolan: En möjlighet att överskrida könsnormer med koppling till estetiska uttrycksformer, naturvetenskap, teknik och matematik?”, 5 995 309 kr;    
Ali Reza Majlesi, Institutionen för pedagogik och didaktik: “Interaktion med sociala robotar för utbildning: Robotassisterat lärande för studenter med olika språkliga bakgrunder”, 4 453 322 kr;    
Lazaro Moreno Herrera, Institutionen för pedagogik och didaktik: “Från arbetskraftsinvandring till inkludering - En studie av yrkesutbildningens utveckling i relation till samhällsförändring och invandring i ett historiskt perspektiv”, 5 868 155 kr.  

Dessutom beviljas Eleanor Armstrong, Institutionen för ämnesdidaktik, 200 000 kr för exploratory workshop inom utbildningsvetenskap: “ÖVERSIKT PÅVERKAN: Prioritering av vård, underhåll och reparationer inom rymdvetenskaplig utbildning”       

Läs mer