Ylva Engström blir ny ordförande för SciLifeLab

Regeringen har beslutat att förordna professor Ylva Engström som ordförande i styrelsen för Nationellt centrum för livsvetenskaplig forskning, SciLifeLab.

Ylva Engström, professor vid Institutionen för molekylär biovetenskap, Wenner-Grens institut kommer nu att ta över ordförandeskapet i styrelsen för SciLifeLab.

Porträtt av professor Ylva Engström
Ylva Engström. Foto: Eva Dalin

Det här är ett viktigt och spännande uppdrag och jag ser fram emot att delta i vidareutvecklingen av SciLifeLab, både som nationell infrastruktur och som ett av Europas starkaste forskningscentrum inom molekylära livsvetenskaper.

Ylva Engström

I ett pressmeddelande från regeringen uttalar sig Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning:

Ylva Engström har gedigen forskningserfarenhet och många års erfarenhet som ledare inom akademin. Jag vill önska henne lycka till med sitt nya uppdrag och hoppas på givande samarbete framöver.

Relaterat

Forskning vid SciLifeLab

SciLifeLab 10 år: ”En enorm tillgång för Sverige”

scilifelab.se