För upphandlade lokalvårdstjänster vid universitetets lokaler ansvarar Fastighetsavdelningen och i detta ingår naturligtvis att avdelningen tar ansvar för avtal, funktion och kvalitetssäkring. Undantag gäller ett antal hyrda lokaler i ex. Kista, Filmhuset, Tarfala och Tovetorp. För information gällande lokalvård i de lokalerna kontakta respektive fastighetsägare.
-
Lokalvård vid event, disputationer, konferenser m.m. (tilläggstjänst)
-
Vad ingår i lokalvård - basstädning? (OBS! Länk till Excel-fil)
Upphandling lokalvård, fönsterputs och entrémattor
Fastighetsavdelningen ansvarar för upphandling av lokalvårdstjänster för Stockholms universitet. Nuvarande leverantörer för lokalvård är MIAB AB och för fönsterputs Tomina AB.
Lokalvård vid din institution
Lokalvården utgår från en upphandlad gemensam kvalitetsnivå ”basstädning” som beskriver städning och städintervall och sedan anpassas om det finns speciella krav på utförandet för verksamheten i lokalerna. Varje institution ska ha minst en person som är tilldelad rollen kontaktperson för lokalvård, som ansvarar för institutionens kontakter gällande lokalvårdsfrågor - Se även golvvård, storstädning och fönsterputs (bas). Kvalitetskontroller och uppföljning av lokalvård utförs regelbundet i dialog med leverantören för att säkerställa att leverans av upphandlade tjänster motsvarar ställda krav i uppdraget.
OBS! Vid förändrade förutsättningar för lokalvården meddelar institutionens kontaktperson för lokalvård Fastighetsavdelningen via Serviceportalen/basstädning.
Lokalvårdskostnader och fakturering (bas)
Lokalvårdskostnaden utgår från ett fast enhetspris per kvadratmeter beslutad vid universitetet och kostnader debiteras månatligen via Raindance. För 2023 ligger enhetspris på 188 kr/kvm. Den totala kostnaden beräknas efter antalet upplåtna lokaler (kvadratmeter) för respektive institution. Lokalvårdsuppgifter i enlighet med aktuella ritningar hämtas från Fastighetsavdelningens databas Faciliate och kostnaden debiteras månatligen via Raindance. Följande länk leder till en excel-fil som beskriver/listar vad som ingår i lokalvård (Basstädning).
Tilläggstjänster
Utöver lokalvård (bas) som i stort sett omfattar alla universitetets lokaler är det möjligt för verksamheter att komplettera med olika tilläggstjänster, exempelvis bygg- och flyttstädning, allergistädning, hyrmattor m.fl. Tjänsterna utformas efter behov och kan antingen vara tillfälliga eller ingå ett långsiktigt avtal. Tilläggstjänster (som är återkommande) och extrabeställningar (som är enstaka tjänster) hanteras av upphandlad leverantör som också direkt fakturerar beställande verksamhet. Beställning av tilläggstjänster görs via Serviceportalen/tilläggstjänster lokalvård och bekostas av institutionen. Frågor gällande tilläggstjänster och dess fakturor görs via Serviceportalen/tilläggstjänster lokalvård.
OBS! Leverantören fakturerar beställaren kostnader för tilläggstjänster direkt. Detta innebär att institutionen själv ansvarar för att betala fakturor för de tilläggstjänster och extrabeställningar de har beställt.
Kontaktperson för lokalvård
Varje institution/avdelning ska ha minst en person som är tilldelad rollen: Kontaktperson för lokalvård.
Frågor gällande lokalvård
Frågor gällande lokalvårdstjänster (bas och tillägg) hanteras via Serviceportalen.
Golvvård, storstädning och fönsterputs (bas)
Tjänster som ingår i lokalvård (bas) är årlig fönsterputs, golvvård och storstädning. Golvvård och storstädning sker normalt under juni–augusti och aviseras i god tid innan utförandet. Detsamma gäller för fönsterputs som normalt utförs under september–oktober som även den aviseras i god tid innan utförandet. Det är viktigt att institutionens kontaktperson för lokalvård meddelar utföraren om det finns hinder för utförandet vid de planerade/aviserade tidpunkterna. Dessutom ska kontaktperson för lokalvård informera medarbetare vid institutionen om eventuella förberedelser, som exempelvis att plocka bort lösa föremål/material från ytor som ska rengöras, eller som på annat sätt kan utgöra hinder. Meddelanden och eventuella frågor till utföraren ställs via Serviceportalen.
Beställning av extra golvvård (tilläggstjänst)
Utöver årlig golvvård kan exempelvis en grundlig skurning och rengöring av golv beställas mot tillägg. Vid hårt slitna polishbehandlade golv kan det ibland behövas en ”nollställning”. Nollställning av golv innebär att all polish avlägsnas och därefter läggs en grundpolish som går ner i mattans porer. Därefter appliceras två till tre lager polish som sedan utgör golvets slityta. Efter en nollställning kan golvet tidigast beträdas efter cirka 15 timmar. Polishen är helt stabiliserad efter cirka 10 dagar. Under torktiden är golvet känsligt för t.ex. kaffe-spill. Nollställning är en tilläggstjänst som beställs separat antingen vid behov, i samband med den årliga golvvården, eller under helger (rekommenderas). Kostnad enligt offert vid beställning och bekostas av institutionen. Beställning av tilläggstjänster görs via Serviceportalen/tilläggstjänster lokalvård.
Beställning av extra fönsterputs (tilläggstjänst)
Vid behov kan extra fönsterputsning (av fönster och innerglas) beställas som tillägg. Kostnad enligt offert vid beställning och bekostas av institutionen Beställning av tilläggstjänster görs via Serviceportalen/tilläggstjänster lokalvård.
Bygg- och flyttstädning (tilläggstjänst)
Bygg- och flyttstädning beställs som tillägg minst 1-2 veckor innan utförande för ett mindre antal lokaler. Vid större ombyggnation, som utförs i flera etapper kan en mer omfattande planering behövas och då bör tjänsten beställas 2-3 veckor i förväg. Kostnad enligt offert vid beställning och bekostas av institutionen. Beställning av tilläggstjänster görs
via Serviceportalen/tilläggstjänster lokalvård.
Lokalvård vid event, disputationer, konferenser m.m. (tilläggstjänst)
Vid event, disputationer, konferenser m.m. kan det finnas behov av extra städning, extra utplacering av soptunnor vid förtäring och/eller extra tömning av befintliga soptunnor. Beställning av extra lokalvård i dessa fall bör göras två veckor innan exempelvis en disputation och en månad innan större konferenser med flera eller stora lokaler. Kostnad enligt offert vid beställning och bekostas av institutionen. Beställning av tilläggstjänster görs via Serviceportalen/ tilläggstjänster lokalvård.
Allergistäd (tilläggstjänst)
Det finns speciellt anpassad lokalvård för allergiker som kan beställas mot tillägg. Allergistäd inkluderar städning av lokaler efter behov samt golvvård utan användning av kemikalier. Inredning och möbler bör vara enkla att städa samt eventuella klädda möbler ska ha tvättbara överdrag. Skrivbord och andra ytor som ska städas måste vara fria från papper och andra lösa artiklar. Kostnad enligt offert vid beställning och bekostas av institutionen. Beställning av tilläggstjänster görs via Serviceportalen/ tilläggstjänster lokalvård.
Textiltvätt (tilläggstjänst)
Textiltvätt avropas via avtalskatalogen
Hyrmattor för korridorer och entréer (tilläggstjänst)
Hyrmattor för korridorer och entréer finns i olika storlekar och anpassas efter platsen där de ska placeras. Mattorna går att få med eller utan universitetets logotyp och är enfärgade i universitetets mörkblå primärfärg (men kan även beställas i andra färger som ingår i universitetets visuella identitet). Kostnad enligt offert vid beställning. Faktureras månadsvis av leverantören samt bekostas av institutionen. Beställning av tilläggstjänster görs via Serviceportalen/ tilläggstjänster lokalvård.
