Bild från Kungliga Operans uppsättning av Aida våren 2018.
Bild från Kungliga Operans uppsättning av Aida våren 2018.

"Man kan inte underskatta Verdis och operans roll under 1800-talet, ett århundrade som är förknippat med Risorgimento, den politiska rörelse som hade Italiens enande som mål. Han var en symbol för rörelsen och teatern blev en plats där italienarna kunde uttrycka sin önskan för ett fritt och enat Italien", säger Tzortzis Ikonomou.

Krig, fanatism, slaveri och martyrskap

Aida är en komplex och innerlig kärlekshistoria fylld av konflikter på flera plan. Den utspelar sig mot en kuliss av krig, fanatism, slaveri och martyrskap – episk i storlek, men hela tiden nära känslorna. Den är den sista historiska opera Verdi skriver; tidigare operor som Nabucco och i Lombardi hade ett tydligt politiskt budskap och skrevs före Italiens enande (1861). Aida skrevs på beställning och uppfördes för första gången i Kairo (1871). 

Läs mer om Aida på Kungliga Operan.

Om Tzortzis Ikonomou

Tzortzis Ikonomou är lektor i italienska med inriktning på äldre italiensk litteratur och språkhistoria vid Stockholms Universitet. Mycket av hans forskning har behandlat 1800-talets Italiens kultur, språk och litteratur. Han forskar nu om Dante och hans påverkan på litteraturen under 1700- och 1800-talet.

Läs mer om Tzortzis Ikonomou

Vetenskap för alla

Vetenskap i Guldfoajén är ett samarbete mellan Kungliga Operan och Stockholms universitet. Tillsammans erbjuder vi öppna föreläsningar kopplade till några av Operans mest intressanta föreställningar. Föreläsningarna är alltid gratis och öppna för alla. För säker sittplats, kom i god tid!