Stockholms universitet

Om lokalerna i Aula Magna

I Aula Magna kan du anordna allt från de riktigt stora arrangemangen till de små seminarierna. Vi erbjuder en modern konferensanläggning i magnifika lokaler och en unik miljö vid Stockholms universitet. Här kan såväl interna institutioner och avdelningar som externa företag, konferensbokare och andra verksamheter boka lokaler och konferenstjänster.

Aula Magna är Stockholms universitets stora mötesanläggning. Byggnaden stod färdig 1997, och är ett av arkitekten Ralph Erskines främsta byggnadsverk. Lokalerna är ljusa och luftiga, genomgående inredda med ljusa träslag och med generösa fönsterväggar ut mot de ståtliga ekarna utanför.

I videon nedan kan du också titta in i Aula Magnas vackra lokaler och få en kort introduktion till byggnaden. 

 

 

 

Aula Magnas hörsal

I Aula Magna arrangeras många olika typer av evenemang, allt från det lilla mötet till stora event med höga krav på komplicerad teknik. Hörsalen är vår största konferenslokal med plats för upp till 1200 personer. Det är en av de största lokalerna i sitt slag i Stockholm.

Lokalen kan delas av i två delar med en mellanvägg och rymmer då 637 respektive 557 personer. Hörsalen är utformad som en amfiteater, med akustik och avancerad teknik helt anpassad för konferenser, presentationer och föreläsningar.

Våra tekniker är mycket rutinerade och vana att hitta bästa tänkbara lösning för varje evenemang. Anläggningen är utformad med vanligt förekommande gränssnitt och standarder som gör att branschfolk och AV-tekniker lätt skall kunna komplettera med egen utrustning och manövrera salens teknik.

Teknisk utrustning

  • Headset (trådlösa)
  • Handmikar (trådlösa)
  • Laptop i talarstol (med HDMI och VGA anslutningar)
  • Dokumentkamera
  • Bildskärm på scen för presentatörer
  • Bluray
  • CD-spelare
  • Video-/dataprojektor, 16:10 format, upplösning 1920x1200
  • Kamerateknik för deltagande via webmötesapplikationer (Skype, Webex etc)
  • Streaming/inspelning och websändning  (förbokas)
  • Ljudmixer
  • Ljusbord
  • Ljussatt scen

Hörsalen är dessutom utrustad med

  • 2 talarstolar
  • 4 tolkbås för simultantolkning
  • Hörslinga
  • Medhörning för teckentolkar

En tekniker ingår i priset vid hyra av hörsalen, vardagar kl. 8:00-17:00. Övrig tid tillkommer extra kostnad för övertid.

Behöver du använda dig av tolk förmedlar vi gärna kontakt med företag som tillhandahåller tolktjänster.

 

Seminarierum

Det finns fem seminarierum i Aula Magna där du kan hålla mindre möten, exempelvis i anslutning till ett arrangemang i någon av våra större lokaler eller helt fristående. OBS! Om du önskar ändra på sittningen (placering av möbler) i rummet tillkommer en möbleringskostnad på 860 kr. Välj gärna ett rum som har den sittning (placering av möbler) som du önskar så slipper du möbleringskostnaden.

  • Kungstenen, Grundmöblering: max 24 pers, konferenssittning - rummet går inte att möblera om
  • Spelbomskan, Grundmöblering: max 40 pers, biosittning
  • Mimer, Grundmöblering: 20-25 pers, öar. Max. 30 pers vid biosittning
  • Polstjärnan, Grundmöblering: 18-22 pers, U-sittning*. Max. 30 pers, biosittning.
  • Bergsmannen, Grundmöblering: 32 p, skolsittning. Max, 50 pers , biosittning

* 22 personer i förstärkt u-sittning, två bord inne i u:et.

Samtliga seminarierum är utrustade med dataprojektor, hörslinga, whiteboard och blädderblock.

Klicka på lokalens namn nedan för att läsa mer.

Högst upp i Aula Magna finns Kungsstenen som är ett perfekt konferensrum för exempelvis styrelse- och ledningsmöten.

Möblering i form av en triangel i seminarierum Kungstenen.
Kungstenen

Möblering

  • Grundmöblering med bord i en mjuk triangelform (rummet går inte att möblera om). Max 24 personer.

Utrustning som finns i lokalen och som ingår i priset

  • Dataprojektor
  • Whiteboard
  • Trådlös internetuppkoppling
  • Blädderblock och tillhörande pennor
  • Hörslinga

Kan beställas/hyras

  • Dator eller annan teknisk utrustning
  • Konferensmateriel som t.ex. anteckningsblock och pennor
  • Vatten eller annan förtäring

I seminarierummet Spelbomskan på plan 7 kan du hålla mindre möten, antingen i anslutning till ett arrangemang i någon av våra större lokaler, eller helt fristående.

Möblering i seminarierum Spelbomskan.
Spelbomskan.

Möblering

Grundmöblering: 40 personer, biosittning. 
Om annan möblering önskas än grundmöbleringen tas en avgift ut (860 kr/h) för ommöblering och återställande.

trustning som finns i lokalen och som ingår i priset

  • Dataprojektor
  • Whiteboard
  • Trådlös internetuppkoppling
  • Blädderblock och tillhörande pennor
  • Hörslinga

Kan beställas/hyras

  • Dator eller annan teknisk utrustning
  • Konferensmateriel som t.ex. anteckningsblock och pennor
  • Vatten eller annan förtäring

I seminarierummet Mimer på plan 7 kan du hålla mindre möten, antingen i anslutning till ett arrangemang i någon av våra större lokaler, eller helt fristående.

Möblering i seminarierum Mimer.
Mimer.

Möblering

Grundmöblering: 20-25 pers, öar. Maximal möblering: 30 pers, biosittning.
Om annan möblering önskas än grundmöbleringen tas en avgift ut (860 kr/h) för ommöblering och återställande.

Utrustning som finns i lokalen och som ingår i priset 

  • Dataprojektor
  • Whiteboard
  • Trådlös internetuppkoppling
  • Hörslinga

Kan beställas/hyras 

  • Dator eller annan teknisk utrustning
  • Konferensmateriel som t.ex. anteckningsblock och pennor
  • Vatten eller annan förtäring

I seminarierummet Poltstjärnan på plan 7 kan du hålla mindre möten, antingen i anslutning till ett arrangemang i någon av våra större lokaler, eller helt fristående.

Möblering i seminarierum Polstjärnan.
Polstjärnan.

Möblering 

Grundmöblering: 18-22 pers, U-sittning*. Max. 30 pers, biosittning.
Om annan möblering önskas än grundmöbleringen tas en avgift ut (860 kr/h) för ommöblering och återställande.

* 22 personer i förstärkt u-sittning, två bord inne i u:et.

Utrustning som finns i lokalen och som ingår i priset 

  • Dataprojektor
  • Whiteboard
  • Trådlös internetuppkoppling
  • Blädderblock och tillhörande pennor
  • Hörslinga

Kan beställas/hyras 

  • Dator eller annan teknisk utrustning
  • Konferensmateriel som t.ex. anteckningsblock och pennor
  • Vatten eller annan förtäring

I seminarierummet Bergsmannen i Aula Magna på plan 7 kan du anordna mindre möten, antingen i anslutning till ett arrangemang i någon av våra större lokaler, eller helt fristående.

Möblering i seminarierum Bergsmannen.
Bergsmannen.

Möblering 

Grundmöblering: 32 pers, skolsittning
Maximal möblering: 50 pers, biosittning
Om annan möblering önskas än grundmöbleringen tas en avgift ut (860 kr/h) för ommöblering och återställande.

Utrustning som finns i lokalen och som ingår i priset 

  • Dataprojektor
  • Whiteboard
  • Trådlös internetuppkoppling
  • Blädderblock och tillhörande pennor
  • Hörslinga

Kan beställas/hyras 

  • Dator eller annan teknisk utrustning
  • Konferensmateriel som t.ex. anteckningsblock och pennor
  • Vatten eller annan förtäring
 

I Aula Magna finns flera utrymmen för både små och stora mingel och vi har gott om utrymme för utställningar av olika slag.

Mezzaninen är idealisk för mottagningar eller mindre luncher. Här kan du ha mingel för grupper upp till 50 personer. Från det terrassliknande rummet har man en strålande utsikt över såväl Aula Magnas galleri som över campusområdet.

Luftigt utrymme som kan möbleras för små och stora mingel
Mezzaninens terrass-liknande utrymme erbjuder plats för stora och små mingel.

Galleriet i Aula Magna, med utsikt över den omgivande naturen, är en idealisk plats för såväl utställningar som mingel med kaffe- och bufféservering, upp till 500 personer. När galleriet och foajén nyttjas tillsammans kan upp till 1000 personer serveras.

Stort luftigt utrymme för stora och små mingel med grönska untanför fönstren.
Galleriet.

Foajén, direkt innanför huvudentrén, är delvis insprängd i berget. Här finns rymliga utrymmen för såväl utställningar och bemannad garderob som kaffeservering och mingel.

Den nedre entrén på plan 2 används som en kompletterande entré till olika evenemang, till exempel för VIP-gäster. Den fungerar som taxientré på Frescativägen 6, är ljus och rymlig och tillgänglig för rörelsehindrade. Från entrén finns hiss till övriga lokaler.

 

Självklart kan du även beställa mat och dryck till ditt evenemang. Våra leverantörer har erfarenhet av att arrangera allt från mindre middagar till stora events. De erbjuder genomtänkta välkomponerade menyer för såväl sittande middag som mingelbufféer, men även skräddarsytt enligt önskemål.

Kontakta info@akademikonferens.se för mer information kring de alternativ som finns för mat och dryck i samband med ditt evenemang.

 

I Aula Magna har vi hög teknisk kompetens och såväl hörsal som seminarierum är fullt utrustade konferenslokaler. I flera av lokalerna finns även möjlighet till mer avancerad teknisk utrustning och ett brett urval av tekniska hjälpmedel för att genomföra ditt evenemang på bästa sätt.

Befintlig teknik ingår i priset. Se information under respektive lokal ovan för detaljer. Behöver du ytterligare tekniska hjälpmedel hjälper vi dig gärna att ordna det. Våra tekniker är mycket rutinerade och vana att hitta bästa möjliga lösning för ditt evenemang. En tekniker ingår också vid hyra av hörsalen (vardagar 8-17).  

Trådlöst nätverk

I hela Aula Magna kan du, utan kostnad, använda dig av Stockholms universitets trådlösa nätverk. Fast uppkoppling och engångskod för externa gäster förbeställs.

 

Stockholms universitet är en hel organisation som arbetar systematiskt med miljöfrågan och följer kraven i miljöledningsstandarderna ISO 14001 och EMAS. Miljöhänsyn är alltså en del i vårt vardagliga arbete. Detta gäller inte minst vid resor kring och inköp till evenemang.

Läs mer om miljöarbetet vid Stockholms universitet

Universitetets miljöpolicy
 

 

Kontakt och bokning

Vi hjälper dig att boka lokaler i bland annat Aula Magna för alla typer av evenemang, konferenser och möten. För bokningsförfrågningar – kontakta oss via: konferenslokaler@su.se

För professionell hjälp med planering och genomförande av både stora och små evenemang som forskningskonferenser och olika typer av företagsarrangemang vänligen kontakta: info@akademikonferens.se 

På denna sida