Stockholms universitet

Yttrande: Samrådshandlingar för Roslagsbanans förlängning till city

Stockholms universitet har inbjudits av Region Stockholm att inkomma med synpunkter på samrådshandlingar för Roslagsbanans förlängning till city. Universitetet har följande att anföra. Dnr SU FV-2342-22.

 

Generella synpunkter

Stockholms universitet har ett stort intresse för infrastrukturutvecklingen i sitt närområde Frescati-Albano. Universitetet, med sina drygt 30 500 helårsstudenter och 5 700 medarbetare som med få undantag är lokaliserade till campusområdena på Norra Djurgården, är beroende av goda kommunikationer såväl till centrala Stockholm som till regionens norra delar.

I nuläget upplever studenter och anställda att befintlig buss- och spårbunden trafik nått sitt kapacitetstak under vissa tider på dagen. Det vore därför ur universitetets perspektiv mycket välkommet med en förlängning av Roslagsbanan, som skulle göra den till ett resealternativ för fler och därmed avlasta annan kollektivtrafik till och från universitetsområdet. Universitetet ser det också som positivt med en förläggning av befintlig Roslagsbana i tunnel (enligt alternativ B och C), vilket skulle bidra till att fysiska barriärer i området försvinner.

Stockholms universitet är emellertid något bekymrat över att det nya campus Albano med tillhörande bostäder inte är inritat i den karta som visar koncentrationen av bostäder och arbetsplatser i utredningsområdet. Där kommer tusentals studenter och anställda att verka inom något år, samtidigt som även bostäder och övrig verksamhet kommer att ställa krav på en väl fungerade kollektivtrafik. Universitetet vill därför föreslå Region Stockholm att studera möjligheten att i samband med det planerade projektet förlägga en ny station för Roslagsbanan i anslutning till Albano. En sådan station skulle enligt universitetets bedömning vara möjlig oavsett vilken alternativ sträckning av förlängningen som realiseras.

Universitetet vill betona vikten av att minimera störningar (stomljud, vibrationer etc.) under såväl pågående arbete som under permanent drift. Till exempel bedrivs vid campus Albano forskning som är mycket ljudkänslig. Noggranna studier och prognoser över ljud från borrning och sprängning av ny tunnel behöver därför göras inför utbyggnaden.

 

Alternativen

Då restiden till city bedöms bli ungefär densamma oavsett alternativ sträckning (grön, orange, blå) har Stockholms universitet inga synpunkter kring dessa alternativ.

Vad gäller tunnellägen bedömer universitetet alternativ D som minst fördelaktigt då detta skulle innebära en fortsatt barriär i området. Alternativet kan vara acceptabelt förutsatt att ett stationsläge som försörjer Albano kan tillskapas t.ex. vid tunnelmynningen, även om det optimala ur universitetets perspektiv vore en station vid Albano förlagd i tunnel. Vid ett alternativ där stationen Universitetet förläggs i tunnel (B och ev. C) bör utredas om det går att skapa en bättre omstigningsplats som underlättar byte av färdsätt vid universitetet (kopplingen buss, Roslagsbana och tunnelbana).

Detta beslut är fattat 2022-06-23 av rektor, professor Astrid Söderbergh Widding, i närvaro av prorektor, professor Clas Hättestrand, och universitetsdirektör Åsa Borin. Studeranderepresentanter har informerats och haft tillfälle att yttra sig. Övrig närvarande och föredragande i ärendet har varit utbildningsledare Rikard Skårfors, Ledningssekretariatet (protokollförare).

På denna sida