Vid allvarlig händelse
Har du hamnat i en akut kris eller blivit sjuk? Universitetet kan hjälpa dig vid många olika situationer, men ibland behöver du vända dig till en annan aktör. Här hittar du kontaktuppgifter och information som är bra att känna till vid en allvarlig händelse vid Stockholms universitet.
Akut nödsituation
Ring 112 – SOS alarm – vid akuta nödsituationer som innebär fara för liv, hälsa eller egendom för att tillkalla/meddela räddningstjänst, ambulans, polis eller giftinformation.
Rapportera en incident eller göra en polisanmälan
Som student vid Stockholms universitet är det viktigt att du rapporterar händelser som påverkar säkerheten, arbetsmiljön eller egendomen på universitetet. Detta gör du via IA-systemet – ett digitalt verktyg för incidentrapportering. När du rapporterar en incident informeras ansvariga personer som kan se till att rätt åtgärder vidtas.
Vad är en incident?
En incident är en händelse som
- har lett till – eller skulle kunna leda till – skador på människor, egendom eller miljö
- kan skada universitetets verksamhet
- strider mot gällande lagar eller föreskrifter.
Exempel på incidenter är tillbud, olyckor, arbetsskador, miljöavvikelser eller säkerhetsrelaterade händelser. Ett tillbud är en typ av incident där något nästan leder till en olycka, men där ingen skada sker. Syftet med att anmäla tillbud är att förebygga att olyckor inträffar.
Rapportera via IA-systemet
Vid brott eller misstanke om brott ska du göra en polisanmälan via IA-systemet under kategorin Egendom/säkerhet. Universitetet har nolltolerans mot all brottslighet, och alla brott ska polisanmälas.
Rapportera via IA-appen
Du kan även rapportera händelser och avvikelser via IA-appen.
- Ladda ner IA-appen till din mobiltelefon via Google Play (Android) eller App Store (iPhone).
- Öppna appen och logga in manuellt med följande uppgifter:
Användare: SUapp
Lösenord: Februari2022
Behöver du hjälp?
Om du är osäker på hur du ska rapportera en händelse eller behöver stöd, kontakta din institution eller universitetets säkerhetsfunktion. Vid akuta situationer, ring universitetets väktare som finns tillgängliga dygnet runt.
Om något händer – vanliga frågor
Hur får man tag i väktare på kvällar, nätter och helger? Vart vänder jag mig om dörrarna inte stänger ordentligt? På följande länk hittar du svar på vanliga frågor:
Vanliga frågor och svar – om något händer vid Stockholms universitet
Råd vid attentat
Risken att Stockholms universitet skulle drabbas av ett attentat är mycket liten – men konsekvenserna om det skulle inträffa är mycket allvarliga. Vår rekommendation för att vara förberedd om något trots allt skulle inträffa är att ta del av informationen på följande sida:
Samtalsstöd till studenter
Studenthälsan erbjuder krissamtal vid kriser som är relaterade till dina studier eller händelser vid universitetet. SUS ombud erbjuder stöd och rådgivning vid studierelaterade problem.
Sjukdom
Om du behöver sjukvårdsrådgivning och inte vet vart du ska vända dig kan du dygnet runt ringa till Vårdguiden och få råd. Du når rådgivningen via telefon 1177.
Sveriges informationsnummer
Telefonnummer: 113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Du kan både få information och lämna information på numret.
Universitetets larmnummer
Ring väktare: 08-16 42 00
Vid en allvarlig situation/kris i universitetets lokaler och/eller vid behov av akut väktarstöd exempelvis på grund av en svårhanterlig situation. Exempel på en allvarlig händelse/situation/kris:
- Avliden person
- Inbrott
- Skadegörelse
- Hot/våld
- Olycka
- Brand
Kontakt
Vid en allvarlig händelse ring:
- SOS Alarm: 112
- Väktare: 08-16 42 00 (08-15 42 00)
Senast uppdaterad: 9 maj 2025
Sidansvarig: Fastighetsavdelningen