Forskardagarna 2014

Ansvarig: Samverkansavdelningen
E-postforskardagarna@su.se
Mer information: su.se/forskardagarna

Vad är Forskardagarna?

Är du nyfiken på hur världen fungerar? Vill du vara med och påverka framiden? Börja med att komma till Forskardagarna. Här delar Stockholms universitets bästa forskare med sig av sin forskning inom några av dagens mest brännande och aktuella ämnen. Forskardagarna är gratis och öppet för alla, men riktar sig framför allt till dig som gymnasieelev eller lärare på gymnasienivå.

Möt några forskare som pratar om sin forskning inför Forskardagarna 2014

• pl liten Karl XII, kåldolmar och kaffe 2014-09-19 Paul Levin, statsvetare som forskar om Turkiet, Europa och internationella relationer berättar om varför Turkiet är ett så intressant land.
  • ss liten Se det största i det minsta 2014-09-19 Sara Strandberg, fysiker som brinner för att förstå vår plats i universum och vad vi egentligen gör här?
  • gö liten Upptäcka nya livsformer i universum 2014-07-02 Göran Östlin, astrofysiker vid Stockholms universitet, brinner för att upptäcka universum. I en kort film berättar han om sitt arbete som forskare och vilka olika frågor som han söker svar på när han studerar galaxer.
  • ea liten Bygga broar med kinesiska 2014-06-12 Eva Aggeklint forskar kring den samtida kinesiska konsten. Hon brinner för att prata med människor på deras språk för att få reda på hur de tänker och känner. I en kort film berättar hon om sin forskning och varför hon fastnade för kinesiska.