Marie BjörkDoktorand
Om mig
Jag har en fil.lic. i specialpedagogik och har studerat vid Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen. Licentiatuppsatsen bygger på två publicerade artiklar som behandlar relationen mellan undervisning och elevers lärande om strukturen i positionssystemet. Datamaterialet kommer från en learning study genomförd tillsammans med matematiklärare och elever i årskurs 4 och 7 (se intervju om projektet här). I det iterativa arbetet med utveckling av uppgifter och iscensättning av uppgifterna, använde vi den didaktiska varianten av verksamhetsteori som vanligen benämns learning activity (Davydov, 2008).
Jag har en lång erfarenhet som lärare och speciallärare i matematik på både låg-, mellan och högstadiet. Under de senaste 15 åren har jag deltagit i och drivit olika undervisningsutvecklings-projekt i grundskolan, främst i matematik. Under åren 2021 – 2024 har jag haft förmånen att delta i forskningsprojektet PLUS (Problemsituationer, lärandemodeller och undervisningsstrategier) som forskningsassistent och lokal projektledare på 25% där professor Inger Eriksson var forskningsledare. Från och med 2026 till 2029 kommer jag, tillsammans med FD Helena Eriksson, professor Inger Eriksson och FD Diana Berthén att genomföra projektet KROM (Kollektiva reflektioner kring multiplikativa relationer). Syftet med projektet är att, i ett förebyggande specialpedagogiskt ämnesdidaktiskt perspektiv, iterativt utveckla och pröva uppgifter och kommunikativa strategier för en inkluderande matematikundervisning där elever i tidiga skolår med sina olikheter får möjlighet att delta i kollektiva reflektioner kring multiplikativa relationer.
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Samtal om problemlösning i matematik
2011. Marie Björk, Lena Geijer, Anna-Lena Kempe.
Läs mer om Samtal om problemlösning i matematikSyftet med denna studie är att beskriva och analysera några lärares tal om den egna rollen och roller som elever kan ta eller tilldelas vid undervisningssituationer där elever samverkar kring problemlösning i matematik. Frågeställningarna behandlar vilken betydelse lärarna tillmäter den egna rollen och elevernas roller, hur lärarnas beskrivning av den egna rollen utvecklas under samtalet samt vilken betydelse lärarna tilldelar reciprocitet mellan eleverna. Det teoretiska ramverket har sin grund i det designteoretiska perspektivet som Rostvall och Selander (2008) har utvecklat samt forskning om lärares roll vid matematikundervisning och lärares yrkesutveckling. Resultatet från ett fokusgruppsamtal analyseras och diskuteras med hjälp av det designteoretiska perspektivet. Resultatet visar att lärarna främst tillmäter den egna rollen betydelse då det gäller organisation av elevgrupper i målsättning att samtliga elever ska delta i problemlösningsarbetet. Elevernas roller beskrivs som betydelsefulla för att motivera sina kamrater till att delta i problemlösningsarbetet. Reciprocitet beskrivs som något som uppstår till följd av att eleverna får pröva olika roller eller genom arbete med bedömningsmatriser. Lärarnas tal om den egna rollen utvecklas under samtalet från en beskrivning av den ensamma läraren som bevakar organisationen till en bild av en roll där läraren samarbetar med kollegor för att utveckla elevernas roller. Studien avslutas med ett antal förslag till nya frågeställningar.
Visa alla publikationer av Marie Björk vid Stockholms universitet