Stockholms universitet

Anna-Lena KempeUniversitetslektor

Om mig

Kunskapsintressen

Jag är docent i didaktik och därmed specialist på att analysera, organisera och designa villkor för lärande i olika sammanhang. Utgångspunkten är aktuell forskning från många olika områden med relevans för lärande. Jag gör analyser av hur allt från samhälleliga och historiska villkor till mikronivå: kommunikation i olika teckensystem som tal, text, bild etc formar villkoren för hur och vad man kan lära sig. Jag analyserar även läromedel ur ett kunskapsteoretiskt multimodalt perspektiv. Under 2023 utgav jag tillsammans med Tore West Kartan och terrängen: Orientera i det didaktiska landskapet. Det är en bok som bygger en bro mellan aktuell och relevant forskning och lärares planering, genomförande och utvärdering av undervisning. https://www.bokus.com/bok/9789147148714/kartan-och-terrangen-orientera-i-det-didaktiska-landskapet/

Min bakgrund är i musikundervisning och jag var tidigare i karriären musiklärare i kommunal musikskola samt lärare vid Kungl Musikhögskolan. Jag leder idag forskargruppen Didatics a communikation (DaC). 

Jag har undervisat i vetenskapsteori och forskningsmetodik på alla nivåer och är särskilt intresserad av hur man teoretiskt avgränsar pedagogiska och didaktiska fenomen genom de antaganden och analysbegrepp som används i olika grenar av disciplinen: De frågor som driver mig är jämförande analyser av vilken typ av kunskap som kan konstrueras om man i empirisk forskning fokuserar antingen på individers uppfattningar eller beteende, på det intrapersonella,  interpersonella eller sociala/historiska aspekterna för att öka förståelsen av en situation där lärande kanske sker eller inte sker? Kortare sagt: Vilken typ av data behöver man konstruera för att besvara olika typer av forskningsfrågor kring det mycket komplexa villkoren för lärande? Vilken "räckvidd" har en viss studie för att kunna besvara frågor om lärande? https://www.gleerups.se/universitet-och-hogskola/lararutbildning-grundskola/praktisk-vetenskapsteori-for-larare-p51106854

Jag är även mycket intresserad av det kontinuum där kulturen och vi rör oss: på mellan ”fördom”, ”fake news (eller med ett annat begrepp ”påståenden utan tillräcklig underbyggnad”) och ”kunskap”. Eller mellan ”reflekterad handling” och ” blind härmning av sociala normer”. Det är frågor som är särskilt viktiga i en tid när lärare och andra förväntas arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Vad innebär en sådan föreskrift? Se vidare Kempe (2020).

Forskarhandledning

Jag har handlett ett flertal doktorander varav två till disputation som huvudhandledare.

Övrigt

Jag har varit studierektor för forskarutbildningen 2012-2017 med ansvar för institutionens självvärdering i den nationella utvärderingen som genomfördes av UKÄ 2017/2018. Jag har varit lärare i forskarhandledarkursen som ges av CEuL. 

Under 2017-2020 var jag stf prefekt vid institutionen.