Stockholms universitet

Anette NydahlProvutvecklare

Om mig

Arbetar som provutvecklare i PRIM-gruppen och är provansvarig för nationella provet i årskurs 6.
 

Undervisning

Undervisar om bedömning i matematik för blivande grundskollärare.

Forskningsprojekt

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Svenska elevers styrkor i matematik – TIMSS 2019

    2020. Samuel Sollerman, Anette Nydahl.

    Rapport

    TIMSS är en internationell studie som undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8. TIMSS står för Trends in International Mathematics and Science Study och är tillsammans med PISA den största internationella kunskapsmätningen. Studien genomförs vart fjärde år och omfattar ämnena matematik och naturvetenskap. 

    Denna rapport är en fördjupningsstudie av Sveriges resultat i matematik från TIMSS 2019. Genom att studera kunskapsprofiler i de svenska matematik-resultaten resoneras kring vad inom området matematik som svenska elever, i årskurs 4 och årskurs 8, har visat relativt goda resultat i och som därmed kan betecknas som de svenska elevernas styrkor i matematik i TIMSS 2019. 

    Med utgångspunkt i de i TIMSS definierade kognitiva domäner och innehållsområden påvisas att de svenska resultaten i TIMSS 2019 har sina relativa styrkor inom den kognitiva domänen resonera och inom det matematiska innehållet statistik. Detta gäller både i årskurs 4 och i årskurs 8. Det gäller både i denna kunskapsmätning och i tidigare kunskapsmätningar. De svenska resultaten visar på en tydligt stabil kunskapsprofil både över årskurserna och över tid.

    Läs mer om Svenska elevers styrkor i matematik – TIMSS 2019

Visa alla publikationer av Anette Nydahl vid Stockholms universitet