Profiles

Andreas Sundström

Universitetslektor, Assistant Professor

View page in English
Arbetar vid Företagsekonomiska institutionen
E-post andreas.sundstrom@sbs.su.se
Besöksadress Roslagsvägen 101, Kräftriket hus 24,
Rum 136
Postadress Företagsekonomiska institutionen 106 91 Stockholm

Om mig

Tjänstledig.

Undervisning

2019/2020: 

BSc courses: Performance Management

MSc courses: Management Control Systems

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
  • 2015. Andreas Sundström (et al.).

    Social studies of accounting have drawn attention to the dubious role of accounting as a representational link between organizational realities and action. Based on five years immersion with performance management and board work in a theatre company, this thesis inquires into the ontological significance of accounting practices. The study takes a praxiographic approach, which emphasizes action and relocates questions of representation towards the practices in which representations are mobilized. The research questions refer specifically to ontological work related to commensurability and distance in accounting practices. Four papers attend to the manners in which the organizational performance of the theatre company is represented in different situations of managing, governing and reporting. The papers demonstrate and analyse different examples of ontological work involved in achieving (or retracting) representational links. In conclusion, the thesis places the organizing of ontological tensions – especially the tension between singular accounting representations and multiple organizational realities – at the core of accounting representation practices. The thesis thus contributes to practical, theoretical and philosophical discussions on the links between accounting practices, accounts and reality. 

  • 2017. Andreas Sundström, Niklas Wällstedt.

    Denna rapport har som mål att studera hur Trafikverket praktiserar strategi tillsammans med andra intressenter och aktörer. Rapporten utgör delprojekt 3 i ett större treårigt projekt som genomförts inom Akademin för ekonomistyrning i staten (AES) vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Projektet har finansierats av Trafikverket, inom ramen för FoI-portfölj nummer sex, Trafikverket – en modern myndighet. Tidigare delrapporter inom projektet har visat att det internt i organisationen finns flera bilder av hur strategin ska omsättas i praktiken, samt diskuterat vad som är viktigt i detta arbete. Då en stor del av Trafikverkets uppdrag genomförs av externa parter ingår det också i forskningsprojektet att studera vad som händer med Trafikverkets strategiska arbete i externa relationer. När flera organisationers strategier möts, påverkar och påverkas av varandra väcks frågor om hur strategier samverkar och hur sådan strategisk samverkan fungerar i praktiken. Målet med denna rapport är därför att utveckla kunskap om strategisk verksamhetsstyrning genom att koppla samman frågor om strategi med frågor om samverkan. Detta uppnås genom att studera hur samverkan fungerar i praktiken. Som grund för rapporten har tre olika exempel på praktiker studerats där Trafikverket möter andra aktörer i planering och genomförande av Trafikverkets arbete.

    För att utveckla förståelsen av samverkan antar studien ett samverkansperspektiv: studien tar utgångspunkt i praktiken, snarare än i de samverkande aktörerna. Till skillnad från tidigare samverkansstudiers fokus på enskilda organisationers nytta av att samverka, innebär detta samverkansperspektiv fördjupade frågor om hur olika aktörer med olika intressen verkar samman, och hur sådan samverkan fungerar i praktiken. För att kunna diskutera samverkan på ett konstruktivt sätt används tre teoretiska begrepp i rapporten: mångfald, intressering och löften. Med dessa begrepp som utgångspunkt inriktas analysen på att undersöka förutsättningar för samverkan. Utifrån analysen av samverkans förutsättningar presenteras i rapportens avslutande kapitel ett utvecklat förhållningssätt till samverkan: intresserande samverkan. 

  • Artikel Transparency
    2012. Andreas Sundström. Critical Perspectives on Accounting 23 (2), 175
  • 2011. Andreas Sundström. Journal of Human Resource Costing and Accounting 15 (4), 260-278

    Purpose – The aim is to explore how the framing of numbers may be related to the distance between the information provider and information users.

    Design/methodology/approach – The design of the paper is a case study, in an organizational situation where there are perceived problems in producing stable inscriptions for reporting to users at a distance. The study focuses on the top management level in a small sized publicly funded theater. The qualitative research design incorporates interviews, observations and document analysis.

    Findings – The paper illustrates how knowledge and understanding of the circumstances of measurement form a substantial part of what constitutes ‘distance’ between an accounting user and the referred context. It is argued that the framing of numbers may be utilized as a means to control action at a distance. The findings also imply that the use of measurements regarding intangibles may be perceived as useful for purposes beyond internal management.

    Originality/value – The paper contributes in two ways to prior research on accountability relations and accounting as an enabler of action at a distance: it elaborates on what constitutes a distance, and it also adds an emphasis on reciprocal behavior by the provider of information in an accountability relation. 

Visa alla publikationer av Andreas Sundström vid Stockholms universitet

Senast uppdaterad: 28 juni 2019

Bokmärk och dela Tipsa