Stockholms universitet

Cecilia StenbergProjektledare

Om mig

Jag är anställd som projektledare på Kemilärarnas resurscentrum (KRC) sedan 2016. Sedan augusti 2023 jobbar jag heltid. Min anställning på KRC började redan 2016 då jag delade min tjänst där med mitt arbete som gymnasielärare i kemi och matematik på Kungsholmens gymnasium i Stockholm. 

I en del av min tjänst är jag redaktör för Kemilärarnas Informationsbrev – ett magasin som KRC publicerar 1-2 gånger per år. Om du är intresserad av att publicera något som kopplar till kemiundervisning på grundskolan eller gymnasiet är du välkommen att kontakta mig. 

Sedan 2023 har jag fått ett uppdrag kopplat till ett projekt där gymnasieelever få göra gymnasiearbeten på Kemiska sektionen på Stockholms universitet.

Jag är kursledare på kursen UM4055 Om kemisäkerhet i skolundervisningen som ger 7,5 hp. Kursen ges varje år i okt-april och kan sökas via antagningen.se

Jag har även ett engagemang på ideell basis i ungdomstävlingen Kemiolympiaden. Jag är medlem i den svenska kemiolympiadnämnden som är kopplad till Svenska Kemisamfundet. 

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Didactic Reasoning about Using Chemicals in Teaching Upper Secondary Chemistry

    2023. Jenny Olander (et al.). Journal of Chemical Education 100 (1), 45-52

    Artikel

    Chemicals are characteristic of chemistry education practices at all educational levels. The aim of this study is to explore teachers‘ didactic rationales when reasoning about the use of chemicals in their teaching practice. Experienced upper secondary chemistry teachers in Sweden were interviewed about their considerations regarding why, when, and how they use (or do not use) chemicals, in particular, hazardous chemicals. A qualitative content analysis was conducted. The results reveal that the teachers’ reasoning about their uses of chemicals is multifaceted and draws on student learning, teacher perspectives, traditions, and practical conditions. The results may be used to support teachers’ didactic analysis when planning practical work in chemistry education, both in preservice teacher education and continuous professional development. 

    Läs mer om Didactic Reasoning about Using Chemicals in Teaching Upper Secondary Chemistry

Visa alla publikationer av Cecilia Stenberg vid Stockholms universitet

Som en del i min tjänst är jag projektledare för Gymnasiearbeten på Kemiska sektionen.

profilePageLayout