Stockholms universitet

Kajsa FalknerUniversitetslektor

Om mig

Jag är universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Jag disputerade 1997 vid Uppsala universitet. Jag var därefter verksam vid Högskolan i Gävle och vid Örebro universitet. Avhandlingen ”Lärare och skolans omstrukturering. Ett möte mellan utbildningspolitiska intentioner och grundskollärares perspektiv på förändringar i den svenska skolan” belyste restruktureringen av den svenska skolan under 1980- och 1990-talet. Vid universitetet i Örebro medverkade jag bl.a. i det av Riksbankens Jubileumsfond finansierade forskningsprojektet ”Läraren i samhällsomvandlingen 1940 - 2003: Den goda läraren som diskursiv konstruktion på olika samhälleliga arenor”. Inom projektets ram genomförde jag en longitudinell fenomenografisk studie av lärares förhållningssätt i relationen mellan teori och praktik från sent 1970-tal till det tidiga 2000-talet. Under min tid i Örebro var jag också engagerad i Nationella Forskarskolan i Pedagogiskt arbete (NaPA). Jag har arbetat med en rad kursutvecklingsprojekt på såväl grund- som avancerad nivå där frågor om lärande och kunskapsutveckling varit centrala. Jag har lång erfarenhet av undervisning av blivande speciallärare i barns läs- och skrivlärande i skolan. Under perioden 2016 – 2019 medverkade jag i Erasmusprojektet ”Skill Up. Matching graduates’ skills and labour world demands through authentic learning scenarios” som undersökte möjligheter till att stärka banden mellan arbetsmarknad och högre utbildning genom så kallade autentiska lärandescenarier i professionsutbildningar. Mitt kunskapsintresse handlar dels om kunskapsformering i lärares perspektivtagande, dels om olika uttryck för lärares professionalisering och professionalism. Nu arbetar jag vidare med spörsmål som berör lärares professionalitet i skola och högre utbildning. Jag arbetar nu också med en bok om perspektivtagande i skola och högre utbildning med exempel från lärares arbete med elevers läsning och skrivning.