Stockholms universitet

Leo MarkoDoktorand

Om mig

Jag är doktorand i teatervetenskap sedan 2017. Min bakgrund är från flera kulturämnen, bland annat estetik, och jag har ett brett, interdisciplinärt synsätt på konst och kultur. Mina intresseområden inkluderar nō-teater, upplevelser av närvaro, daoistisk och buddhistisk filosofi, fenomenologi, vardagsestetik, och utopi i scenkonst. Innan mitt arbete på universitetet har jag också skrivit/formgivit boken "Postpost: en bok om definition", med en egen skrift som inte kan uttalas.

Forskning

Min avhandling har den preliminära titeln ”Live Sense: On the Appreciation of the Ineffable” och handlar om förbindelsen mellan att uppleva något live och att ha en uppfattning om att saker överskrider eller undgår beskrivning. Undersökningen tar avstamp i förståelsen att närvaro och det som är här och nu både utgör det mest påtagliga och det mest undflyende. Avhandlingen diskuterar den allmänna förståelsen att det som är live är här och nu, och utvidgar begreppet om ”liveness” bortom vad som tekniskt sätt är live till vad som ger upphov till en uppfattning av verklighetens levande natur.

Ämnet angrips å ena sidan i anknytning till samtida performance-teori, å andra sidan utifrån den estetiska teori som efterlämnats av Zeami (c. 1363 – c. 1443), en förgrundsgestalt inom japansk nō-teater. Zeamis teorier om scenkonst visar bland annat hur konstens estetiska kvalitet är beroende av en viss tvetydighet eller hemlighetsfullhet.

Jag berättar om min forskning i podcasten Ett Hum Om, avsnitt 10