Stockholms universitet

Annalotta Dessen JankellDoktorand

Om mig

I november 2023 doktorerade jag med avandlingen Förstå verkligheten som system - att utveckla gymnasieelevers systemgeografiska kunnande genom geografiundervisning. Avhandlingen handlar om vad systemtänkande kan innebära i geografi och hur elever kan utveckla aspekter av kunnandet genom geografiundervisning i skolan. Det som också undersöks i de undervisningsutvecklande studier som ligger till grund för avhandlingen är hur systemtänkande kan bidra till elevers förstålese av komplexa problem som klimatförändringar och global konsumtion och produktion. 

Tillsammans med geografilärare har jag arbetat fram en didaktisk modell  som  kan användas av lärare och forskare för att utforma undervisning som kan utveckla geografiskt tänkande. Avhandlingen bidrar också med designprinciper och utformning av undervisning som specifikt syftar till att utveckla elevers systemgeografiska kunnande. Tillsammans med gymnasielärare utvecklades och prövades en undervisningsdesign, där elever bjöds in att undersöka komplexa frågor med hjälp av en "sambandsväv". Det är en enklare form av systemmodell som  lärare och elever använt på olika sätt. Artiklarna visar hur sambandsvävarna bidragit till elevers förståelse av orsakssamband och fördjupad helhetsförståelse av komplexa problem. Genom att ta reda på olika faktorer involverade i ett problem och modellera fram problemet i en sambandsväv fick eleverna ett konkret verktyg med vilket de kunde analysera och dra slutsaser om orsaker och konsekvenser, drivkrafter och åtgärder. 

Enligt FN är systemtänkande en viktig nyckelkompetens för nutidens och framtidens befolkning. Särskilt i relation till klimatförändringar och de stora systemomställningar som krävs. Det finns också ett ökat behov i samhället att utveckla systemtänkande som ett sätt att förstå hur det vi gör påverkar människor och levande organismer på olika platser på jorden. Förståelse för samband, relationer och helhet är också grundläggande aspekter av geografiskt tänkande och kunnande.

Mitt forskningsintresse är fortsatt fokuserat på design av geografiundervisning som kan bidra med redskap för att konkretisera och synliggöra komplext och abstrakt innehåll som klimatförändringar och tillhörande utmaningar. Jag är fortsatt intresserad av att undersöka hur elevers kan undersöka komplexa hållbarhetsfrågor genom att modellera, analysera och tolka samband mellan männniska och natur i integrerade system. Särskilt nyfiken är jag på olika aspekter av det som kallas mjukt systemtänkande kan få betydelse för elevers förståelse för olika aktörer involverade i olika problem. 

Jag är också intresserad av att utveckla praktikteoretiska angrepssätt inom geografididaktiken och att fortsätta  undersöka hur Lärandeverksamhet (Davydov, 2008) som didaktisk ramverk kan bidra till att utveckla geografiundervisning.

Under våren arbetar jag på gymnasiet med att undervisa elever i geografi, biologi och naturkunskap. I höst kommer jag arbeta halvtid på universitetet och fokuserar då på nya forskningsprojekt och på lärarutbildningen. Mitt engagemang är att utbilda blivande geografilärare i ett allt viktigare skolämne - geografi.

Ser mycket fram emot det!

 

Forskning

Förstå verkligheten som system - att utveckla gymansieelevers systemgeografiska kunnande genom geografiundevisning.http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1793755&dswid=3680

Detta är min avhandling. 

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Powerful Geographical Knowledge and Students’ Understanding of Global Migration in Times of ‘Crises’

    2018. Johan Sandahl, Lotta Dessen Jankell.

    Konferens

    This study examines Swedish students’ understanding of migration in the aftermath of the European “refugee crisis” and discusses what subject resources geography education might contribute with in order to understand global migration. Previous research on young people’s knowledge on migration is limited, but studies show that students are strongly influenced by media reporting which they internalise with own lived experiences. The data consist of 51 accounts on global migration and demonstrate a narrative of migrants as refugees. Departing from Michael Young’s (2013) concept of “powerful knowledge” we discuss how geographical thinking might advance students’ understanding beyond their everyday experience. The contribution is twofold: it gives educational insight into young people’s understanding on migration and discusses the possibilities of subject resources.

    Läs mer om Powerful Geographical Knowledge and Students’ Understanding of Global Migration in Times of ‘Crises’

Visa alla publikationer av Annalotta Dessen Jankell vid Stockholms universitet