Stockholms universitet

Rebecka Katz ThorForskare

Om mig

REBECKA KATZ THOR is a researcher and writer. She holds PhD in Aesthetics (2018) from Södertörn University, Sweden. Her research interests are processes of commemoration, monuments, contemporary art and its relation to political, historical, and ethical claims. In the spring 2022 she was visiting scholar in Department of English and Comparative Literature at Columbia University, invited by Marianne Hirsch. She is project leader for Remember us To Life - Vulnerable Memories in a Prospective Monument, Memorial and Museum following three ongoing commemorative projects in Sweden (2021-2024). She is a researcher in the project Distrusting Monuments. Art and The War In Former Yugoslavia (2022-2025). Her dissertation Beyond the Witness – Holocaust Representation and the Testimony of Images investigates the image-as-witness in three films made of archival materials. She is active as a critic, writer, lecturer and teacher in aesthetics and art theory. She has an MA from the New School for Social Research, New York and was a researcher at the Jan van Eyck Academie, Maastricht.

Forskning

Ihågkom oss till liv - Sårbara minnen i ett blivande monument, minnesmärke och museum (RJ 2021-2024)

Detta projekt syftar till att följa utvecklingen av ett svenskt Förintelsemuseum, ett monument över den svenska kolonialismen och ett minnesmärke över massmördaren Peter Mangs offer. Jag vill närma mig dessa projekt utifrån en förståelse av dem som ett slags minnesarbete som syftar till att uppmärksamma ett samhälleligt sår. Vilket möjliggör en undersökning av hur sårbarhet är förbundet med frågor om hågkomst, kulturarv och offentliga rum. De tre projekten är väldigt olika i termer av skala, tidslighet och uppdragsgivare men de kan förstås genom en gemensam ram av hur ett samhälle hanterar minnet av sårbara liv i offentliga minnesarbeten. Två centrala aspekter är att jag följer processerna kring dessa projekt, snarare än att i efterhand granska dess resultat, samt att forskningsprojektet består av en empirisk del och en kritisk reflektion kring de tre projekten utifrån det teoretiska ramverket. Forskningen adresserar hur samtida diskussioner av offentlig hågkomst kan förstås i relation till begreppen sårbarhet och sörjbarhet, uppdragsgivarens roll, hur framtida minnespraktiker kan vara öppna för en variation av estetiska uttryck, röster och erfarenheter och hur dess projekt kan ses som ett slags etiskt svar till det förflutna, i en teoretisk mening likväl som i relation till de samtida protester som Black Lives Matter och definitionen av kulturarv.