Stockholms universitet

Tiina Pursiainen RosenbergProfessor

Om mig

 

Tiina Rosenberg är professor i teatervetenskap. Rosenberg har tidigare varit rektor för Konstuniversitetet i Helsingfors (Finland) och verksam som professor i genusvetenskap vid Stockholms universitet samt vid Lunds universitet. 

Rosenbergs forskningsområden omfattar feministisk teater och teori, performance studies, genusvetenskap, queerstudier och kritisk teori. Rosenbergs böcker inkluderar Byxbegär (2000), Queerfeministisk agenda  (2002), Besvärliga människor. Teatersamtal med Suzanne Osten (2004), L–ordet. Vart tog alla lesbiska vägen? (2006), Bögarnas Zarah: diva, ikon, kult (2009), Ilska, hopp och solidaritet. Med feministisk scenkonst in i framtiden (2012) och Arvot mekin ansaitsemme: kansakunta, demokratia ja tasa-arvo (Vi har de värderingar vi förtjänar: nation, demokrati och jämställdhet, 2014). Rosenberg är redaktör för Könet brinner. Judith Butlers texter i urval (2005) och Genus ogjort (2006). Hon är också medförfattare till Teater i Sverige (2004), skriven tillsammans med Lena Hammergren, Karin Helander och Willmar Sauter. 

Rosenbergs essäsamling Don't Be Quiet, Start a Riot. Essays on Feminism and Performance (2016) är tillgänglig som Open Access via DOI: http://dx.doi.org/10.16993/baf. Hennes senaste böcker inbegriper MästerregissörenNär Ludvig Josephson tog Europa till Sverige (2017) och HBTQ spelar roll – mellan garderob och kanon (2018). Rosenberg är tillsammans med Sandra D'Urso och Anna Renée Winget redaktör för The Palgrave Handbook of Queer and Trans Feminisms in Contemporary Performance som undersöker queer- och transfeminismer i nutida scenkonst och utgavs av Palgrave Macmillan hösten 2021. Rosenbergs har även tillsammans med Rebecca Brunch och Dirk Gindt utgivit boken Berätta, överleva, Inte drunkna: Antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater (2022). 

Rosenberg är medgrundare av och medlem i arbetsgruppen Feminist Theatre som är en del av The International Federation of Theatre Research (IFTR), styrelseledamot i The European Association for the Study of Theatre and Performance (EASTAP) och medlem i Association of Nordic Theatre Scholars (ANTS).