Stockholms universitet

Thomas WestinUniversitetslektor

Om mig

Jag är Universitetslektor vid Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet. Jag är med i forskargruppen Distributed Immersive Participation. Jag undervisar inom immersiva miljöer och eXtended Reality (XR), prototyping av spel, speltester, användartester, inkluderande design, människa-dator interaktion samt handleder examensarbeten på kandidat- och masternivå relaterade till spel och digitala medier. Jag är även biträdande handledare till en doktorand. Min forskning handlar framförallt om inkluderande design med fokus på spel och immersiva miljöer men jag har också gjort studier inom ICT4D och teknikstött lärande. Från 2022 driver jag ett projekt finansierat av Digital Futures som heter Platform for Smart People (PSP).

Jag granskar ofta journalartiklar inom spelforskningsområdet (Entertainment Computing, IEEE Transactions on Games), konferensartiklar (ECGBL, FDG) och bidrar som jury i speltävlingar (ECGBL, CIPT awards). Jag är Vice Chair för IFIP Entertainment Computing: TC 14.9 Game Accessibility. Jag startade och medgrundade IGDA Game Accessibility SIG där jag har varit ordförande och vice ordförande. Jag är tillfällig styrelsemedlem i Svenska Spelforskarrådet. Jag och mina kollegor mottog Innovation in Audio Award vid Independent Games Festival 2003 för Terraformers, ett spel för både blinda och seende. Jag var gästlektor i sex månader under 2018 vid Conservatoire national des arts et métiers (CNAM) i Paris och deras spelmasterprogram ENJMIN i Angoulême.

Undervisning

Bachelor level courses

  • Människa-dator interaktion (7.5 hec).
  • Immersiva Miljöer (7.5 hec). 
  • Spelbaserat lärande (7.5 hec). 
  • Inkluderande design av interaktiva miljöer (7.5 hec).
  • Mobil applikationsutveckling(7.5 hec).
  • AI-baserad upplevelsedesign (7.5 hec).
  • Introduktion till dataspeldesign (7.5 hec).
  • Prototyping av dataspel (7.5 hec).
  • Projektarbete i speldesign (15 hec).

Master level courses

  • Design för framväxande teknologier (7.5 hec).
  • Introduktion till design för kreativa och immersiva teknologier (15 hec.)

Forskningsprojekt