Profiles

Profile Wermke

Wieland Wermke

Docent

View page in English
Arbetar vid Specialpedagogiska institutionen
Telefon 08-120 764 05
E-post wieland.wermke@specped.su.se
Besöksadress Frescati hagväg 10
Rum 328
Postadress Specialpedagogiska institutionen 106 91 Stockholm

Om mig

Jag är universitetslektor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Mitt forskningsområde är internationellt jämförande pedagogik med särskild fokus på lärarprofession, speciallärarprofession och skolans organisation.

 

Senaste Publikationer:

Böcker & temanummer i tidskrifter:

Barbara Schulte & Wieland Wermke (2019), Internationellt jämförande pedagogik. En introduktion. Liber: Stockholm.

Wieland Wermke & David Paulsrud (2019), Entscheidungen, Kontrolle und Komplexität. Autonomie im Lehrerberuf in Deutschland, Finnland und Schweden. [Decisions, control, complexity. Teacher autonomy in Germany, Finland and Sweden]. Waxmann: Münster & New York.

Ninni Wahlström, Daniel Alvunger & Wieland Wermke (2018), Living in an Era of Comparisons: Comparative Research on Policy, Curriculum and Teaching, Journal of Curriculum Studies 49(5).

Wieland Wermke & Maija Salokangas (2015), Autonomy in Education, Special Issue of Nordic Journal of Studies in Educational Policy 1(2).

Daniel Pettersson, Tine S. Prøitz, Henrik Román & Wieland Wermke (2015), Curriculum versus Didaktik revisited: towards a transnational curriculum theory, Special Issue of Nordic Journal of Studies in Educational Policy 1(1)

 

Granskade artiklar & kapitel

Wieland Wermke, Sigrid Olason Rick & Maija Salokangas (2019), Decision-making and control: perceived autonomy of teachers in Germany and Sweden, Journal of Curriculum Studies, 51 (3), 306-325.

Wieland Wermke, Autonomi och bedömning (2018), Bedömningskulturer utifrån ett komparativt perspektiv, in: Viveca Lindberg, Inger Eriksson, Astrid Pettersson (Eds.), Lärares bedömningsarbete: förutsättningar och villkor, Stockholm: Natur&Kultur, 129-147.

Jaakko Kauko & Wieland Wermke (2018), The Contingent Sense-Making of Contingency: Epistemologies of Change in Comparative Education, Comparative Education Review, 62(2), 157-177.

Wieland Wermke & Eva Forsberg (2017), The changing nature of autonomy. Transformations of the late Swedish teaching profession, Scandinavian Journal of Educational Research 61(2), 155-168.

 

 

Senast uppdaterad: 21 oktober 2019

Bokmärk och dela Tipsa