Halvtidsseminarium i psykologi, med Astrid Hallman
Seminarium
Datum: onsdag 5 februari 2025
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Seminarierum Smultron, Hus 4, plan3, Albano
Onsdag 5 februari, kl. 13:00–15:00: Doktorand Astrid Hallman, Psykologiska institutionen, talar om och diskuterar sitt avhandlingsarbete om "Learning Mechanisms in Rare Genetic Syndromes Associated with Intellectual Disability: Attention, Feedback Processing, and Decision-Making" i ett så kallat halvtidsseminarium.

Halvtidsseminariet äger rum onsdag den 5 februari 2025, kl. 13:00–15:00 i seminarierum Smultron, Albano, Hus 4, plan 3.
Språk: Seminariet är på engelska men delar av diskussionen kan bli på svenska.
Granskare
Docent Julie Lasselin, Psykologiska institutionen, och Pär Nyström, Uppsala Universitet (seniora)
Doktorand William Fredborg (junior)
Handledare
Docent Johan Lundin Kleberg, Psykologiska institutionen (huvudhandledare).
Sammanfattning (på engelska)
Intellectual disability (ID) is a heterogeneous and understudied condition, with individuals displaying diverse cognitive profiles depending on genetic etiology. However, core mechanisms essential for learning – such as attention regulation, feedback processing, and decision-making – may be altered in syndrome-specific ways, affecting how individuals engage with their environment and adapt to new information.
This research investigates how these fundamental learning mechanisms operate in individuals with a rare genetic condition such as Williams Syndrome and Fragile X Syndrome, using experimental methods combined with eye-tracking and pupillometry.
The first study examines whether individuals with Williams syndrome exhibit specific difficulties in disengaging visual attention and whether atypical arousal responses contribute to this impairment.
The second study, a cross-syndrome comparison, explores feedback learning across genetic syndromes, assessing how individuals process errors, adjust their behavior in response to feedback, and whether pupil dilation and gaze allocation predict learning over time.
By identifying syndrome-specific differences in attention, learning, and decision-making, these studies contribute to a deeper understanding of cognitive phenotypes in genetic syndromes associated with ID.
A planned third study will extend this work by investigating risk-taking tendencies in individuals with ID through an online experiment, further exploring how decision-making strategies differ in this population.
Avdelningen för personlighets-, social- och utvecklingspsykologi ansvarar för dagens seminarium. Kontaktperson är Johan Lundin Kleberg.
Om Allmänna seminarieserien
Institutionens forskningsavdelningar samarbetar i Allmänna seminarieserien, där nationella och internationella forskare inbjuds att tala om aktuella forskningsämnen. Seminarierna äger rum onsdagar kl. 14–15 i Albano om annat ej anges, med eller utan stöd av Zoom. Extraseminarier kan förekomma på andra dagar och tider, bland annat halvtidsseminarier i forskarutbildningen.
Psykologiska institutionens Nyhetsbrev
Vi har ett nyhetsbrev där information om Allmänna seminarieserien ingår. Dessutom får du information om andra aktuella evenemang och nyheter från Psykologiska institutionen. Nyhetsbrevet skickas ut från adressen kommunikation@psychology.su.se
Anmäl dig till e-postlistan och bli en av över 3 000 som får nyhetsbrevet direkt till sin inbox en gång i månaden under terminstid.
Senast uppdaterad: 3 februari 2025
Sidansvarig: Psykologiska institutionen