Vett och etikett i Zoom

För att du som student ska få en så bra upplevelse och förutsättning som möjligt för att studera på distans finns här en guide med riktlinjer.

Guiden finns dels för att skydda dig som student och dels för att se till att undervisningen fortgår på ett professionellt och seriöst vis med upprätthållen kvalitet på undervisningen.

Flygbild över Frescati med SU-logga (en Zoom-bakgrund)

Alla ordningsregler som gäller i en undervisningslokal/föreläsningssal gäller även i Zoom.

• Se ut en plats i en lugn och tyst miljö där du är ostörd, gärna utan rörelse i bakgrunden.
  • Förbered dig genom att i god tid ta fram länken för undervisningen/mötet.
  • Logga in i god tid före undervisningen/mötet börjar så att du är redo att delta från starttid.
  • Ha kameran på och mikrofonen av (mute) om inte läraren säger annat. Slå på mikrofonen när du har ordet, slå sedan av den igen. Under raster kan du slå av kameran.
  • Ta fram det material som du behöver, exempelvis kurslitteratur och anteckningsmaterial, innan undervisningen/mötet startar.
  • Bete dig och klä dig som om du vore på plats på institutionen. Rekommendationen är att sitta vid ett skrivbord/matbord. Detta är även mest ergonomiskt och du undviker rygg- och nacksmärtor i längden.
  • Namnge dig på zoom som ”Förnamn Efternamn” – detta underlättar för läraren att se vilka som är på plats.
  • Om du som student inte vill visa ditt hem i bakgrunden, så är det okej att ha en bakgrundsbild/virtuell bakgrund som är neutral, utan särskilda motiv och figurer. Håll det professionellt.
  • Vänta med att äta tills det är rast eller ditt möte är slut.
  • Placera gärna datorns kamera/skärm i ansiktshöjd - en boktrave under går bra.

Tänk också på att kabelanslutning ger bättre uppkoppling än trådlös, samt att om flera använder uppkopplingen samtidigt kan det påverka bild- och ljudkvalitet.

Tack för att du tänker på vett och etikett när du använder Zoom!

Studierektorerna