Forskningsinformation till webben

Psykologiska institutionens forskning presenteras huvudsakligen genom projekt- och forskargruppssidor i universitetets centrala Forskningskatalog samt genom de enskilda forskarnas profilsidor.

Detta innehåll lyfts sedan efter behov i nyhetsartiklar, nyhetsbrev, sociala medier etc. Läs mer om hur det ser ut och hur vi jobbar vidare med informationen.

 

Steg 1: Forskningsprojekt

Alla forskningsprojekt, stora som små, kan ha en egen projektsida, som du till exempel kan använda för att rekrytera forskningspersoner. Om du ansvarar för ett projekt med extern finansiering så bör du ha en projektsida. Den kan vara kort och enkel eller längre med olika undersidor och innehålla foton, video, illustrationer, (tillgänglighetsanpassade) pdf:er med mera.

Språk: Det måste finnas lite information på såväl svenska som engelska, men du kan ha mer utförlig information på det ena språket och hänvisa dit från det andra.

Tips: Utgå från anslagsansökan när du sammanställer din information.

Nyhet: Skicka in din projektinformation i vårt webbformulär, så läggs din nya projektsajt upp inom kort! Formuläret är på engelska.

New research project web site


Skicka uppdaterad information/ändringar till webmaster@psychology.su.se

Projektsida: Kognitiv avlastning i minne för multipla intentioner (Mäntylä)
Projektsida: Kognitiv avlastning i minne för multipla intentioner (Timo Mäntylä)

 

Huvudrubrik/Projektnamn – Ska finnas på både svenska och engelska

Introtext – Sidan inleds med kort text som beskriver projektet så att intresserad allmänhet förstår vad projektet handlar om (mer populärvetenskaplig text). Introtexten skrivs av, eller stäms av med, institutionens kommunikatör innan den publiceras. Text ska finnas på både svenska och engelska, men kan vara kortare på det ena språket.

Projektmedlemmar – Lista på projektets medlemmar. Medlemmarna delas upp i ansvarig/a/ och övriga medlemmar. Ange bara viktigare/seniora externa medarbetare om möjligt.

Kontaktperson vid SU – Oftast, men inte alltid, projektledaren. Länkas automatiskt till profilsida.

Projektperiod – Datum för start/slut på projektet.

Medverkande enheter (ej personer) – Medverkande enheter (SU-interna/externa). Här ska inte enskilda personer anges. Observera att andra institutioner automatiskt kommer att få in nyheter och kalenderevent från projektet på sina institutionssajter om de anges här.

Forskningsämne – Projektet ska kopplas till ett (eller flera) forskningsämne/n/. Här anges endast våra avdelningsnamn, även om det kan kännas rätt trubbigt.

Status – Ange om projektet är pågående eller avslutat. Så ja, du kan välja att lägga in redan avslutade projekt, om det t ex behövs för extern kommunikation.

För dig som vill göra något mer spektakulärt av din projektsida så finns en del möjligheter där också, exakt var gränsen går har vi inte haft tillfälle att testa än, men egna javascript och liknande kan bli tuffa att få igenom ...

Längre beskrivningar och foton, illustrationer eller filmer bör vara uppskattat, liksom förstås publikationer och medverkan i media och andra sammanhang. Se mallarna för olika rubriker som finns att fylla i direkt.

Om du behöver ytterligare utrymme så kan vi göra relaterade sidor med mer information.

Och har du ett riktigt stort forskningsprogram som du vill informera tydligt om så finns det möjlighet att skapa egna minisajter av olika slag. (NOWSTARS, REWHARD, Skiftesarbetaren)

Exempelsidor

Här hittar du Psykologiska institutionens alla projektsidor.

www.su.se/psykologiska-institutionen/forskning/forskningsprojekt
 

Samma sida som ovan, men inne i Polopoly.
Samma sida som ovan, men inne i Polopoly.
 

Steg 2: Forskargrupper

Nyhet: Skicka in din forskargruppsinformation i vårt webbformulär, så läggs din nya gruppsajt upp inom kort! Formuläret är på engelska.

New research group web site


Skicka uppdaterad information/ändringar till webmaster@psychology.su.se

Definition

Definitionen av en forskargrupp kan ju vara lite flytande, men Psykobiologi och epidemiologis ”labb” är tydliga exempel liksom Perception och psykofysiks grupper "Medvetande och uppmärksamhet", "Ljudmiljögruppen" samt "Luktsinnets funktioner", liksom Stressforskningsinstitutets tre enheter. Varje senior forskare leder väl normalt sett en forskargrupp, så det kan också vara en bra nivå att lägga sig på, men en del professorer har kanske flera olika forskningsinriktningar som kan definieras som olika forskargrupper. Det är då upp till dig att avgöra – eller rådgör med din avdelningsföreståndare. En grupp ska dock vara en grupp och inte bara EN forskare eller EN forskare och EN doktorand.

Innehåll

Forskargruppssidorna liknar forskningsprojektens och kan byggas på med relaterade sidor om du behöver mer utrymme. Gruppmedlemmar, publikationer, kopplade forskningsprojekt samt beskrivande text om gruppens forskningsområde hör till innehållet, som kan illustreras med foton, infographics, filmer etc.

Exempelsidor

Få tips och bli inspirerad av redan upplagda forskargruppssidor.

www.su.se/psykologiska-institutionen/forskning/forskargrupper

 

Steg 3: Profilsidor

Det tredje benet i forskningsinformationen är de profilsidor som alla medarbetare har.

Alla forskningsprojekt och forskargrupper som du är med i länkas till din profilsida liksom när du medverkar i nyheter och kalenderhändelser, så chansen är stor att fler kommer att upptäcka din profilsida. Du behöver dock inte upprepa information om dina projekt eller din forskargrupp, eftersom sidorna länkas ihop till en helhet.

Det är alltid trevligt med foton på dessa sidor. Kontakta Henrik Dunér om du behöver få ett porträttfoto taget.

Leta upp din egen profilsida och klicka på Redigera profilsida (eller be Henrik Dunér om hjälp).

 

Det finns många ingångar till din forskning!

Det finns en sida om forskningsområdet Psykologi, en uppsättning sidor om våra sex huvudsakliga forskningsämnen, som motsvarar institutionens avdelningar. Mer specifik information från respektive avdelning hittas(?) på en separat sida i anslutning till ämnessidan.

Dessutom finns det ett ganska stort antal temasidor som vi kan tagga vårt innehåll med. Detta är dock i huvudsak en redaktionell funktion som centrala SU bestämmer över och vi kan bara tagga information med de teman som finns – och de förändras efter vad som anses aktuellt.

Forskningsinfrastruktur, bloggar och poddar, inspirerande sidor om att ”börja forska”, expertsidor osv, är ytterligare ingångar som vi kan använda – och så förstås institutionens egen forskningsflik.

Den har större och mindre puffar som lyfter aktuell forskning och/eller forskare på olika sätt, tillsammans med nyheter och kalenderposter med forskningsanknytning.

Men mycket av helheten bygger alltså på att grundsidorna med forskningsprojekt, forskargrupper och profilsidor finns upplagda och är uppdaterade. Sedan kopplas de ihop mer eller mindre automatiskt så att man ska kunna hitta spännande forskning oavsett från vilket håll man kommer in från början.

 

All denna information och alla dessa sidor – det kanske kan kännas lite övermäktigt? Men det behöver alltså inte finnas mycket information på varje sida. Fokusera på det som sidan handlar om och vad en besökare* kan vara intresserad av att få veta om dig (profilsidan), din forskargrupp respektive dina forskningsprojekt. Använd länkar och länka till separata sidor om det du vill berätta mer om. Undvik ord som "aktuella", "senaste" och liknande för att hålla sidan så tidlös som möjligt, om du inte vill uppdatera den regelbundet.

* Med besökare kan du i första hand tänka press/intresserad allmänhet. Om du vill ge mer fördjupande information till forskarkollegor eller kanske undersökningsdeltagare så kan du skriva separata texter till dem i egna så kallade relaterade artiklar och länka till dessa.

Slutligen kan det vara bra att tänka lite strategiskt. Skapa gärna en nyhet kring din forskning i samband med att du behöver undersökningsdeltagare (och använd projektsidan eller en Nyhet för att locka dem att delta!) och självklart när du presenterar nya resultat eller slutrapporterar ett projekt. Uppdatera dina publikationslistor senast när du ska söka nya anslag.

Psykologiska institutionen har en närvaro i sociala medier, först och främst på LinkedIn med ca 2 000 följare (med betoning på rekrytering i bred bemärkelse). I viss mån kan vi även använda YouTube och Facebook. Kontakta kommunikation@psychology.su.se om du har specifika funderingar kring dessa.

Glöm inte heller vårt externa nyhetsbrev med ca 1 900 prenumeranter, där din forskning kan synas. Tipsa gärna redaktionen när du har något spännande på gång!

Försök gärna att använda webben och sociala medier för dina egna ändamål, det gynnar även institutionen, som syns och uppmärksammas och på sikt kanske det kan dra in mer forskningspengar och locka nya studenter...

 

Kontakt

Du kan också höra av dig med information om din forskargrupp (motsv) samt med uppdateringar av din profilsida, om du inte får till det på egen hand.

Webbredaktör
På denna sida