Kommunikation med studenter

Här följer tips om olika kommunikationsvägar som står till buds för vår studentkommunikation i syfte att öka samsynen mellan lärare och utbildningar.

 

Athena

All ren kursinformation och kurskommunikation som riktar sig direkt till studenter på en given kurs bör eller ska ske i Athena!

Anslag: På Athena-sajtens startsida (Översikt) kan du skriva meddelanden som når studenterna när de loggar in i Athena och tittar på kurssajten.

Exempel: Påminnelser om olika aktiviteter på kursen, förtydliganden av anvisningar, schemaändringar som man vet om ”i förväg”, problem eller förtydliganden om kurslitteraturen, viss administrativ information från expeditionen kan också passa här liksom information om viktigare institutionella aktiviteter dit kursens studenter är välkomna. Men framför allt kursrelaterad information!

Meddelanden: E-post används inte i Athena annat än för aviseringar, om man har aktiverat sådana. Inget innehåll skickas dock via e-post. Men om du klickar på en students namn i listan under fliken Deltagare så kan du hitta e-postadress och annan information där.

I stället används interna meddelanden i Athena. Dessa initieras bäst under fliken Deltagare. Välj t ex Roll "Student" och klicka på Skicka, alternativt klicka för de personer du vill skicka meddelandet till och klicka på Skicka. Bekräfta att du vill skicka ett meddelande till X antal personer. Skriv ditt meddelande och lägg ev till en bilaga och klicka på Skicka.

För att fortsätta en konversation rekommenderas pratbubblan högst uppe till höger i webbgränssnittet.

Exempel: Meddelanden till enstaka studenter eller grupper inom kursen. Påminnelser och information som är lite mer akuta och kortlivade. Information av mer allmän art från institutionen och i enstaka fall från universitetet (för så kallade massutskick – kontakta Athena-administratör). Undvik meddelanden från extern part. I sådana fall kan analoga anslagstavlor användas i stället.

OBS! Meddelanden i Athena går under kategorin allmän handling, vilket betyder att de kan begäras ut av tredje part. Kommunikation av känslig art bör alltså avhandlas i andra forum. Man kan radera sina egna meddelanden, men inte andras. Om du märker att känsliga uppgifter förekommer så be alltså den som skickat dem att radera ett sådant meddelande. (Läs mer om juridiska aspekter i Serviceportalen.)

Men, eftersom all kommunikation hålls inom Athena så vore det väl trevligt om såväl lärare som studenter ville lägga upp ett foto på sig?

Kursmaterial lägger du normalt upp i anslutning till lämplig planering på sidan Planeringar, men kan förstås även läggas in direkt i innehållsträdet under fliken Innehåll. Det vanligaste är kanske att lägga upp en fil, t ex en PDF (som ska vara tillgängliga), men det finns många olika format att välja bland i Athena. Du kan t o m skapa nya MS Office-filer direkt inne i Athena om behovet skulle uppstå.

Aktiviteter kan vara diagnostiska prov, inlämningsuppgifter och liknande. Det finns flera olika typer och format att välja bland. Om du vill ha plagiatkontroll på inlämnade uppsatser eller rapporter så väljer du Inlämningsuppgift och bockar för Textjämförelse. Då kontrolleras dokumenten av Urkund.

Läs mer på sidan Athena för lärare

 

Zoom

E-mötestjänsten Zoom erbjuder ett användarvänligt verktyg för att anordna möten online, oavsett var du befinner dig. Zoom kan användas för större föreläsningar, mindre seminarier, handledning, arbetsmöten och grupparbeten. Men det ersätter inte Athena för textbaserad information till en hel kursgrupp. Chatta vid behov under en (online-)föreläsning för att klargöra begrepp eller svara på frågor som uppkommer under tiden, men använd Athena i övriga fall, så att även ej närvarande får del av informationen.

 

Kurshemsidor

Kurshemsidorna ligger i den SU-gemensamma Utbildningskatalogen. Det är här studenterna, men även ”intresserad allmänhet”, hittar kursanvisningarna i pdf-format. Som lärare kan du gärna lägga upp anvisningarna i Athena också, men de ska finnas på kurssidan minst två månader före kursstart (pga kurslitteraturen, annars en månad).

Ett alternativ i Athena är att du använder delar av anvisningarna till att bygga upp planeringar med. Om du ändå vill lägga upp anvisningarna inne i Athena så bör de läggas i den mapp som kursplan och schemalänken redan finns i, dvs under Innehåll –> Kursinformation.

Kom ihåg att maila nya och ändrade kursanvisningar för varje termin/kurstillfälle till webmaster@psychology.su.se och schemaförslag/schemaändringar till koordinator@psychology.su.se!

 

Scheman direkt i kalenderprogram

Det går att prenumerera på scheman i TimeEdit och så få in det i sitt kalenderprogram. När ett schema visas, t ex under Innehåll –> Kursinformation –> Länk till schema, så bör man först kontrollera att det är det schema man vill få in i kalendern som visas. Om det är andra kursgruppers eller terapiinriktningars schema t ex så blir resultatet nog mindre lyckat. Klicka i sådana fall först på Anpassa och försök att filtrera fram just ditt schema! När det är gjort klickar du på Prenumerera och följer anvisningarna!

 

Tips och hjälp

Har du frågor så är du förstås även välkommen att höra av dig direkt till undertecknad. Även om det förekommer en del användartips ovan, så är detta inte ämnat att vara en manual. Prova dig fram och fråga om du kör fast så att vi kan lära oss att utnyttja systemen på bästa sätt.

På denna sida