Kommunikation och webb

Här hittar du svar på dina frågor om intern och extern kommunikation.

I högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta. (Lag 2009:45)

 

Dina publikationer

Registrera dina publikationer i DiVA genom att enkelt lägga in dem i LARD (webbformulär). Lägg alltså inte in dem själv i DiVA, tack!


Redigera din egen profilsida

I regel när du som forskare nämns på webben eller på sociala medier, till exempel i en nyhet eller ett kalenderevent, så länkar vi till din profilsida. Sidan kommer högt upp i Google-sökningar. Det är en bra idé att hålla den uppdaterad!

Hitta ditt namn i listan A-Ö under rubriken Kontakt (spara gärna som bokmärke/favorit)

Klicka på ditt namn och sedan på Redigera profilen (logga in med ditt universitetskonto). Kom ihåg att ange vilka publikationer från DiVA som ska visas direkt på sidan och i vilken ordning! Vill du ha hjälp med uppdateringen så skicka ändringar till webbredaktören.

För att boka tid för profilfoto, kontakta Henrik Dunér, hdr@psychology.su.se.

Ett sätt att hålla profilsidan aktuell är att uppdatera dina forskningsprojekt och information om din forskargrupp i Forskningskatalogen.

Forskningsinformation till webben

Hjälp med att redigera profilsidan (Medarbetarwebben)


Samverkan med det omgivande samhället

Meddela kommunikationsgruppen när du medverkar i media som expert eller när du pratar om din forskning, så kan vi lägga upp det som nyhet även i våra egna kanaler. Skicka e-post till kommunikation@psychology.su.se.


Samverkansstöd

För hjälp och stöd med olika administrativa forsknings- och samverkansfrågor rekommenderas kontakt med Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd centralt på universitetet. De kan till exempel hjälpa dig med frågor kring forskningsfinansiering, forskningsetik, samverkan, innovation och internationell samordning.

 

Om möjligt bör alla dina forskningsprojekt illustreras av en bild. Finns det inget internt från projektet kan man försöka hitta någon bra genrebild i en bilddatabas med fria bilder (eller köp en bild om du hittar någon bra på en kommersiell bildsajt).

Upphovsman ska, om möjligt, alltid anges i bildtext eller motsvarande synlig plats.

Identifierbara personer på egentagna foton ska fylla i en samtyckesblankett, se översta länken nedan.

Bildmanér och olika bildkällor, om upphovsrätt och samtycke (Medarbetarwebben)

Centre for Ageing Better

Freeimages

Mediabanken, SU

Pexels

Pixabay

Unsplash

 

Psykologiska institutionen har numera två kompletterande nyhetsbrev: Det mer externt inriktade "Nyhetsbrevet" med nio nummer per år och det interna "Bulletinen" med 11 nummer per år.

I Nyhetsbrevet försöker vi i varje nummer lyfta ett aktuellt tema. I regel ett forskningstema som finns representerat bland våra projekt i Forskningskatalogen eller temat "utbildning" i ansökningstider. Har du förslag på ett passande tema så kontakta gärna redaktionen!

Om du som anställd har aktuell forskning eller en ny kurs eller evenemang och nyheter som du vill lyfta, så kontakta oss på kommunikation@psychology.su.se.

Nyhetsbrevet

Med Bulletinen försöker vi skapa ett nav av interninformation som alla medarbetare har tillgång till. Här ryms nyheter om personal som börjar och slutar, som fått utmärkelser eller fyllt jämnt, information från stödavdelningens enheter, nytt från institutionsstyrelsen och personalmöten, kalenderhändelser, men även en del forsknings- och utbildningsnytt – och i regel någon nyhet från SU centralt.

Äldre nummer hittar du på Gemensamma servern. Tillsammans skapar dessa en sorts historik över institutionens verksamhet. Kontakta oss gärna på kommunikation@psychology.su.se om du har tips på innehåll.

 

Psykologiska institutionens lokala webbsajt må ha minskat en aning i omfång i och med webb2021, då våra profilsidor, Utbildningskatalogen och Forskningskatalogen flyttats till den centrala webben. Men det är fortfarande vårt ansvar att hålla all den informationen uppdaterad och relevant.

Framför allt hoppas vi att du själv använder vår webb!

Om du gör det så märker du förhoppningsvis att det finns mycket bra att hämta där, men du kanske också hittar information som är felaktig, föråldrad, felstavad eller – inte minst viktigt – kanske ett tomrum där något saknas?! I så fall är vi förstås tacksamma att få veta detta, så att det kan rättas till så snabbt som möjligt! Det gäller hela vår webb, men håll ett extra öga på:

  • Din egen profilsida
  • Din forskargrupps sida
  • Dina forskningsprojekt
  • Information om ditt forskningsämne (och kompletterande information om din forskningsavdelning)
  • Information om din kurs i Utbildningskatalogen, i synnerhet att aktuella kursanvisningar med uppdaterade litteraturlistor samt kontaktuppgift till rätt kursansvarig lärare finns där.
  • Sist men inte minst: Den där informationen som du letat efter men ännu inte hittat ...
 

Hur uppnår vi målet att få rätt information i rätt tid på effektivast möjliga vis?

Många vittnar om överfyllda e-postkorgar som kräver alltför mycket av arbetstiden. Som myndighet ska vi ju normalt svara inom 24h, vilket ibland kan kännas övermäktigt. Finns det andra verktyg vi kan använda för snabb varadgskommunikation internt? Hur minskar vi på e-postfloden?

E-mötestjänsten Zoom känner vi alla efter oräkneliga möten och undervisningspass under pandemin, men den rymmer även en helt OK chat-funktion, om man snabbt vill avhandla ett ärende. Och skulle det behövas så kan man förstås växla upp till ett videomöte. Klicka på redigeringspennan under fliken Chat och sök upp den person du vill prata med, och säg Hej!

Sedan är ju e-posten fantastiskt bra ändå! Men tänk dig för innan du skickar iväg ett meddelande till alla@psychology.su.se! Om det inte är något för stödavdelningens personal kan du t ex skicka till adressen forskare@psychology.su.se i stället. Eller är det kanske något än snävare så att det lika gärna kan skickas till forskningsavdelningens egen lista? Kort sagt, skicka till rätt personer, så att de som kan vara intresserade får informationen, men övriga slipper.

Vår webbplats! Håll dig ajour med vad som händer på institutionen genom vår webbsida, inte minst då sidan Internt. Ju fler som använder den desto mer/bättre information kan läggas upp här, så att den intresserade hittar den, medan övriga kan låta den vara.

Den gemensamma servern, Common, används för dokument av olika slag, till exempel protokoll, styrande dokument, och annat som tidigare låg i K@nelbloggen. Har du alltså inte hittat hit än kan det vara idé att ta dig en titt. Kontakta it@psychology.su.se om du inte hittar dit!

Slutligen har vi våra nyhetsbrev, och inte minst då det interna Bulletinen, se ovan. Som en känd person sa: Gör det till en god vana att läsa Bulletinen!

Så – har vi löst frågan vi inledde med? Förmodligen inte, men vi kämpar vidare!*
 

* Kommunikationsgänget gjorde en enkätundersökning våren 2023 för att ta reda på detta, och resultatet var inte så tokigt. Säg till om du vill läsa rapporten. En uppföljning planeras, kanske årligen?

På denna sida