Internt
Denna sida innehåller information för anställda vid Psykologiska institutionen och är ett komplement till Stockholms universitets medarbetarwebb.

Medarbetarwebben
Det mesta du behöver veta om att vara anställd vid Stockholms universitet hittar du på Medarbetarwebben.
Medarbetarwebben vid Stockholms universitet
Säkerhet och krishantering
Vad ska du göra vid akut händelse och kris? Använd checklistor!
Viktiga telefonnummer
- Säkerhet, väktare: 08-16 22 16
- Väktare vid Albano: 08-16 22 17
- Väktare efter kontorstid: 08-16 42 00
- Reservnummer väktare: 08-15 42 00
- SOS alarm - vid livsfara: 112
- Sjukvårdsupplysning: 1177
Genvägar
Blanketter (samlingssida som inkluderar våra nya Jotform-formulär)
Driftinformation
E-signaturtjänsten (för att signera protokoll och liknande)
Medarbetarträffar/Panorama
Organisation (med information från institutionsstyrelsen, grupper och kommittéer)
Regelboken
Stödsystem
Internkommunikation vid Psykologiska institutionen
Nyheter får du presenterade månadsvis i det interna nyhetsbrevet "Bulletinen" som kommer ut i mitten av varje månad utom juli.
Mer tidskritisk information skickas till våra e-postlistor. Skriv gärna på engelska eller på svenska med engelsk sammanfattning.
Dokument såsom protokoll, policy-dokument, gamla exemplar av nyhetsbrev med mera hittar du på vår gemensamma serveryta i mappen "6-GEMENSAMMA DOKUMENT".
Här på sidan Internt hittar du som lärare och forskare hjälp med tekniska problem och administrativa arbetsuppgifter, samt kontaktuppgifter till olika funktioner inom Stödavdelningen. För information om institutionsstyrelsen och olika institutionella grupper, se sidan Organisation.
Kom ihåg att du som ansvarar för ett visst område väldigt gärna får hjälpa till att hålla sidan aktuell, med nya rutinbeskrivningar, policies och liknande! Kontakta webmaster@psychology.su.se.
För lärare

Här nedan hittar du information som huvudsakligen gäller dig som undervisar vid Psykologiska institutionen, t ex Athena för lärare, Lathund för lärare, hur vi kommunicerar med våra studenter, mallar, osv.
Administration för lärare
Hittar du inte det du söker här, så titta i Lathund för lärare.
Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT22 (711 Kb)
(uppdaterat 2022-04-26)
Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT21 (318 Kb)
(uppdaterat 2021-02-16)
Ersättning externa lärare - konsulter (56 Kb)
(uppdaterat 2022-10-11)
Lön till timlärare april 2022 (31 Kb)
(ny version 2023-10-19)
Ta ut deltagarlista ur Ladok (780 Kb)
(2022-01-21)
Information till lärare om särskilt stöd (243 Kb)
(2023-09-07)
Ansökan om byte av kurslitteratur (125 Kb)
. Skicka till din studierektor fvb till Institutionsstyrelsen. (Word, 2022-03-25)
Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå (Regelboken, Medarbetarwebben)
Rutiner för sals-och hemtentor (243 Kb)
(2022-09-02, Word)
Tentamensinformation formulär v 4.0 220314 (sv/eng) (339 Kb)
(2022-03-14)
Läs mer om Inspera, det nya verktyget för digital examination (Anastasia Ovsiannikova är Inspera-koordinator vid institutionen: anastasia.ovsiannikova@psychology.su.se)
Athena för lärare
En sida med länkar till information om och hjälp med hanteringen av universitetets lärplattform Athena. Dessutom en FAQ där du får svar på några vanliga frågor.
Internationalisering
Med internationalisering menas en medveten process att integrera en internationell, interkulturell och global dimension i syfte att höja kvaliteten på eftergymnasial utbildning och forskning för studenter och personal och därigenom bidra på ett meningsfullt sätt till samhällsutvecklingen.
Internationalisering är ett gemensamt ansvar och bör genomsyra hela verksamheten.
Kontakta gärna internationell koordinator för stöd och information: exchange@psychology.su.se
Internationaliseringsstrategi (89 Kb)
Kommunikation med studenter
Här hittar du tips om olika kommunikationsvägar som står till buds för vår studentkommunikation i syfte att öka samsynen mellan lärare och utbildningar.
Lathund för lärare
Den här lathunden innehåller de vanligaste förekommande rutinerna gällande undervisningsdelen för universitetslärare och huvuddragen i kursansvar vid Psykologiska institutionen.
Dokumentet är uppdaterat januari 2023. Den är inte huggen i sten, så även om det kan vara bra att ladda ner den och ha den ständigt tillgänglig, så kontrollera här ibland om det har kommit en senare version.
Lathund för lärare (602 Kb)
Mallar för olika ändamål
Anvisningar och schema
Förslag på text till kursanvisningar om
Plagiat, fusk och otillåtet samarbete (13 Kb)
(Word, 2016)
Schemaunderlag att skicka till lokalbokning@psychology.su.se senast vid deadline inför kommande termin:
Schemaunderlag mall (14 Kb)
(2018, Excel)
Etikdeklaration i samband med självständigt arbete
Här hittar du etikdeklarationsblanketter (svensk och engelsk) för handledare och student som ska samla in data för ett självständigt arbete som avser forskning på människor. Dessutom exempel på informations- och samtyckesblanketter för olika undersökningstyper.
Etikdeklaration inför examensarbete (69 Kb)
Declaration of ethics in connection to student's thesis work (171 Kb)
Information och samtycke till forskningspersoner, exempel 1 (95 Kb)
Information och samtycke till forskningspersoner, exempel 2 (131 Kb)
Information och samtycke för forskningspersoner, exempel 3 (136 Kb)
Examination
Tentamensframsida på svenska (42 Kb)
. Obligatorisk. (2019, Word)
Tentamensframsida på engelska (43 Kb)
. Obligatorisk. (2019, Word)
Tentamensframsida EXIA-instruktioner på svenska (15 Kb)
. (2018, Word)
Tentamensframsida EXIA-instructions på engelska (14 Kb)
. (2018, Word)
Övrigt
Beslut Individuell studiegång (191 Kb)
(2021-11-11, Word)
För forskare

Här nedan hittar du information som huvudsakligen gäller dig som forskar vid Psykologiska institutionen, t ex forskningsadministration, finansiering, forskningsinformation på webben, samverkansuppgiften, osv.
Forskningsadministration
Allmänt
Forskningsadministration, Medarbetarwebben
Regelboken: Bok 3, underavdelning ekonomi Övergripande regler för ekonomi på SU.
Anvisningar när du söker forskningsmedel under 2023 (86 Kb)
Budgetkalkyl
Budgetkalkyl, Medarbetarwebben
Drift och utrustning
Ofta har projektet även direkta kostnader för drift (ex. förbrukningsmaterial, licenser, resor) och särskild utrustning, som specificeras i projektbudgeten.
Forskningsetik
Här är några bra sidor på SU-webben att hålla koll på i samband med forskningsetik:
Etikprövning av forskning som avser människor
Informerat samtycke (informera forskningspersoner och inhämta samtycke)
Forskningsetik Lokal sida med länkar till flera bra informationskällor
Etikrutiner – presentation från personalmötet 8 juni 2022
Rutiner för etikprövning vid Psykologiska institutionen (97 Kb)
(svensk version)
Routines for ethical review at the Department of Psychology (114 Kb)
(engelsk version)
Hantering av forskningsdata
Huvudregeln vid Stockholms universitet är att forskning som är helt eller delvis offentligt finansierad så långt som möjligt bör vara öppet tillgänglig. Forskningsdata ska hanteras på ett sätt som gör den sökbar, tillgänglig, interoperativ och återanvändningsbar enligt de internationella FAIR-principerna.
Indirekta kostnader (OH)
Tänk på att OH-kostnader kommer att belasta anslaget. Detta är indirekta kostnader som universitetet drar från anslaget. Aktuella procentsatser får du från Enheten för ekonomi och HR, ekonomi@psychology.su.se.
Löner
När löner budgeteras i en anslagsansökan skall löneavgifter, LKP, läggas till. Eventuella löneökningar skall också tas med i beräkningarna. Löneavgifterna beror på medarbetarens födelseår och förändras något varje år så kontrollera att procentsatsen stämmer.
Doktorandlöner, Medarbetarwebben
Löneavgifter, Medarbetarwebben
Personalfrågor
Anställningar av personal på forskningsanslag handläggs av Enheten för ekonomi och HR, hr@psychology.su.se.
Utlägg lägger du själv in i Primula och lämnar originalkvitton till HR.
Gör en egen poster
Vi har en egen posterskrivare på institutionen, som ger betydligt billigare, men fortfarande väldigt bra, utskrifter av din forskningsposter. Läs mer om hur du går till väga och få en del designtips i pdf:en nedan. OBS! Endast för anställda vid Psykologiska institutionen!
Posterutskrifter (238 Kb)
Projektbudgetmall
Budgetkalkyl, med mallar, Medarbetarwebben
Observera att vissa finansiärer har särskilda krav på projektbudgeten; ta i god tid reda på vad som gäller där du har för avsikt att söka.
Projektadministration
Alla handlingar avseende externa forskningsmedel skall diarieföras, i original, på Psykologiska institutionen. Dokumenten lämnas till Registrator, registrator@psychology.su.se. Kontrakt vid bifall respektive beslut vid avslag skall diarieföras med samma diarienummer som ansökan, liksom även eventuell förlängning av anslaget.
En diarieförd kopia på kontrakt lämnas till Enheten för ekonomi och HR, ekonomi@psychology.su.se för upplägg av ett nytt projekt.
Övrigt
Registrera dina publikationer i DiVA via LARD, tipsa om medverkan i media eller artiklar som publicerats i välrenommerade tidskrifter. Med mera!
Forskningsfinansiering
Forskningsfinansiärer, Medarbetarwebben
ResearchResearch är en nationell/internationell databas där du lätt hittar den forskningsfinansiär som passar just ditt forskningsprojekt. Rekommenderas!
Forskningsråd och stiftelser
Formas – Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande
IFAU – Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse
RJ – Riksbankens Jubileumsfond
STINT – Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning
Forskningsinformation till webben
Vår forskningsinformation finns samlad i universitetets centrala Forskningskatalog.
De viktigaste delarna är projektsidor, sidor för alla forskargrupper/labb, samt uppdaterade profilsidor. Dessa presenteras på olika sätt under sidan Forskning, på ämnessidor, temasidor med mera. Dessutom lyfter vi ett urval i vårt externa Nyhetsbrev. Komplettera din forskningsinformation med nyheter för att lyfta resultat och skapa intresse för din forskning.
Läs mer om detta och allt annat som ingår i helheten för att presentera all vår fina forskning.
Forskningsinformation till webben
Vill du nå ut med din forskning i media?
Kontakta institutionens redaktion på kommunikation@psychology.su.se om du vill ha hjälp att kommunicera din forskning på webb och i sociala medier.
På Medarbetarwebben finns en hel del information från Press och redaktion om hur du når ut med din forskning i olika kanaler. Missa inte erbjudandet om mediaträning.
Presentationsklubben (Presentation club)
Tanken bakom Presentationsklubben är att yngre forskare ska kunna utveckla sin presentationsförmåga i en ”säker” miljö. Unga forskare kan ha stor nytta av andras feedback på att presentera vetenskapliga data, särskilt när det görs i ett gynnsamt sammanhang.
Organisatör: Julie Lasselin
Läs mer om Presentationsklubben (På engelska tillsvidare)
Publikationer till DiVA - via LARD
Är du (med)författare till en publikation och det står nämnt att du hör till (Psykologiska institutionen vid) Stockholms universitet så ska publikationen registreras i Digitala Vetenskaplig Arkivet, DiVA.
Vid vår institution är det Henrik Dunér som ansvarar för själva inmatningen i DiVA. Maila hdr@psychology.su.se om du har frågor kring detta.
Om du saknar en publikation i DiVA kan du registrera den i vårt enklare webbformulär LARD (nu i Jotform), så kontrollerar Henrik publikationen och lägger in den i DiVA.
Stödavdelningen

Här hittar du information om och från Stödavdelningen och dess tre enheter.
Huvudansvarig: Henrik Lennermark, administrativ chef
Stödavdelningen består av nedanstående tre enheter.
Enheten för ekonomi och HR
Enhetschef: Emma Aldenstam
Funktionadresser: ekonomi@psychology.su.se, hr@psychology.su.se
Ekonomi
Ekonomifliken på Medarbetarwebben
Upphandlingshandboken, Medarbetarwebben
Se även under För forskare => Forskningsadministration nedan!
Personal/HR
Välkommen till Psykologiska institutionen (PDF under revision)
Anställningsvillkor, Medarbetarwebben
Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT22 (711 Kb)
(uppdaterat 2022-04-26)
Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT21 (318 Kb)
(uppdaterat 2021-02-16)
Profilsidor för medarbetare - uppdatera din, Medarbetarwebben
Enheten för FM, IT och kommunikation
Enhetschef: Christian Portin
Funktionsadresser: fm@psychology.su.se, it@psychology.su.se, kommunikation@psychology.su.se, programvaror@psychology.su.se, registrator@psychology.su.se, webmaster@psychology.su.se
Facility management/FM, lokaler, vaktmästeri
SAMIR Säkerhet-Arbetsmiljö-Miljö-Inrapportering
SAMIR är ett inrapporteringssystem för anmälan om brott, incidenter, arbetsskada, arbetssjukdom och miljöavvikelser.
Lathund Serviceportalen – fråga, felanmälan & beställningar (205 Kb)
(2021-06-22)
Har du spillt kaffe eller liknande på heltäckningsmatta, så försök inte att rädda mattan på egen hand. Städpersonalen har rätt grejer för detta. Gör alltså en felanmälan av lokalvård i Serviceportalen i stället.
IT, datorer och telefoner
Posterskrivare
Posterutskrifter (238 Kb)
Postermall A0 på svenska (111 Kb)
Postermall A0 på engelska (106 Kb)
Supporttekniker
Hjälp med lärosalar, hörsalar och mötesrum på Albano hanteras av universitetet centralt. Under kontorstid finns det en supporttekniker på plats som du kan nå på telefon 08-91 19 13. Han kan hjälpa dig vid tekniska problem, men även med handhavandet av AV-utrustningen. Boka gärna tid för genomgång av exempelvis hybridmöten.
Kommunikation och webb
Arkiv och registratur
Vid frågor, kontakta registrator@psychology.su.se
Enheten för studievägledning och utbildningsadministration
Enhetschef: Kristian Pettersson
Funktionsadresser: studieadmin@psychology.su.se, phd@psychology.su.se, stvl-grund@psychology.su.se, study-master@psychology.su.se, stvl-profession@psychology.su.se, exchange@psychology.su.se och lokalbokning@psychology.su.se
Läs mer under rubriken "För lärare" här ovan!
Kontakt
Om du har frågor om innehållet på våra interna sidor eller vill uppdatera informationen med din specialkunskap så kontakta webbredaktören enligt nedan.
Webbredaktör

- Besöksadress
Albanovägen 12, plan 3
Senast uppdaterad: 29 november 2023
Sidansvarig: Psykologiska institutionen