Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet

Pris för bästa avhandling i psykologi vid Stockholms universitet är instiftat av Psykologiska institutionen och utdelades för första gången till en avhandling skriven år 2004. Förutom ära och ett diplom utgår också ett pris på 10 000 kronor.

Diplom för bästa avhandling (detalj). Illustration av Elisabet Borg.

Nominerade till priset är samtliga de som disputerat vid institutionen ett givet år. Antalet varierar från år till år men vanligen försvaras årligen mellan 6 och 10 avhandlingar vid institutionen.

Pristagare bestäms av en kommitté bestående av tre forskare vid institutionen (docent eller professor). Kommittén utser pristagare och författar en prismotivering.

Kommittén följer i sitt arbete de kriterier som fastställdes i och med att priset instiftades. Huvudkriterier i bedömningen är i vilken utsträckning avhandlingen:

1. Bidragit med ny teori (eller substantiellt bidrag till tidigare teoribildning)
  2. Bidragit med ny metod (eller substantiellt bidrag med metodutveckling)
  3. Bidragit med ny kunskap (även “nyhetsvärde”)
  4. Visat kompetens och gott omdöme i forskningshantverket (inklusive skriftlig framställning)

Pristagare genom åren

Varje pristagare presenteras med avhandlingstitel, juryns motivering samt i förekommande fall en länk till mer information om avhandlingen i Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA.

2022: Marta Zakrzewska

2021: Carlos Tirado Aldana