Sofia Lodén vald som vice ordförande för Sveriges unga akademi

Sveriges unga akademi (SUA) har valt sin nya akademiledning för akademiåret 2023/2024.

Sofia Lodén: Foto Danish Saroee

”Jag vill jag väcka intresse för forskning utanför universitetet. Sveriges unga akademi gör ett fantastiskt arbete med att nå ut till unga och det vill jag att vi fortsätter med. Jag vill också verka för fler broar mellan olika ämnen. Jag är övertygad om att alla vetenskapsfält gynnas av ämnesöverskridande samarbeten. Slutligen vill jag arbeta för ökad mångfald på svenska universitet – och för ökad och bättre internationalisering av svensk forskning. Jag har bott i England, Frankrike och Italien och är intresserad av frågor som rör språk, europeiska samarbeten och utbyten.”

Sofia Lodén är docent i franska vid Romanska och klassiska institutionen och Pro Futura Scientia Fellow vid Swedish Collegium for Advanced Study

Ny ordförande blir Ronnie Berntsson, docent i medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet. Under året väntar ett fokus på akademins utåtriktade arbete och ett inspel till den kommande forskningspolitiska propositionen. Akademin utökar också sina internationella samarbeten.

Den nya ledningen

Ordf. Ronnie Berntsson, docent i medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet.

Vice ordf. Sofia Loden, docent i franska vid Stockholms universitet och Pro Futura Scientia Fellow vid Swedish Collegium for Advanced Study.

Anna T. Danielsson, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet.

Christian Ohm, forskare inom experimentell partikelfysik vid Kungliga Tekniska högskolan.

Mathias Osvath, docent i kognitiv zoologi vid Lunds universitet.

Läs pressmeddelandet från Sveriges unga akademi