FAQ - Vanliga frågor och svar

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna som vi brukar få.

Studenter söker information
Foto: Nikas Björling

 

Om du är struken från din plats på kursen kan du göra en ”sen anmälan” via www.antagning.se - förutsatt att kursen fortfarande är öppen för sen anmälan. Är kursen stängd för sen anmälan kan du inte återanmäla dig till kursen utan måste vänta till nästa ansökningsperiod.

De flesta kurser som startar i period 1 stänger för sen anmälan ungefär en vecka innan terminsstart. Kurser som startar i period 2 kan ha öppet längre för sen anmälan. Besök  www.antagning.se -  för att se om en kurs är öppen för sen anmälan eller ej.

Här finns information för nya studenter på Stockholms universitet, bland annat Stockholms universitets välkomstdag, hur du aktiverar ditt universitetskonto, hur du beställer ett campuskort för att kunna låna böcker på Stockholms universitetbibliotek https://www.su.se/utbildning/en-lyckad-start

Du som är antagen till en kurs vid Romanska och klassiska institutionen måste registrera dig i Ladok student.ladok.se för att behålla din plats. Registrering inför varje termin är obligatorisk för alla studenter. Genom att registrera dig bekräftar du att vill ha platsen på den utbildning du blivit antagen till. Registreringen är också viktig för att du ska kunna ansöka om studiemedel hos CSN.

För att logga in i Ladok kan du använda antingen dina inloggningsuppgifter på antagning.se eller eduID. Observera att det inte är möjligt att logga in i Ladok med ditt universitetskonto.

Webbregistreringsperioden för just din kurs kan du se i Ladok, vänligen observera att den kan variera för olika kurser och vid olika institutioner.

Det är viktigt att du registrerar dig i tid. Om du missar att registrera dig inom registreringsperioden blir du struken från din plats på kursen som då ges till en reserv.

Om du får problem med att registrera dig är det mycket viktigt att du hör av dig till oss på Studentexpeditionen innan sista registreringsdag. Kontakt

Se ditt välkomstbrev som skickas ut efter Urval 2 till samtliga antagna för mer information om registrering inför varje termin.

Registrering kan göras inom registreringsperioden för din kurs genom att logga in med ditt universitetskonto i Ladok för studenter Länk: www.student.ladok.se.

Vi kan inte ge svar på detta eftersom det beror på flera parametrar, bland annat hur många studenter som registrerar sig på kursen, hur många som väljer att ”hoppa av” efter registrering, samt hur många platser vi har på kursen just denna termin.

Tidigast efter registreringsperioden för kursen kontaktar vi reserver i strikt turordning via epost om det uppstår en ledig plats på en kurs. Reservantagning för kurser som startar i period 1 pågår fortlöpande fram till och med första veckan av terminen.

Observera att vi kontaktar dig via den epostadress du har angett på Antagning.se om du blir aktuell för en plats på kursen. Du bör kontrollera din epost varje dag eftersom det ofta är kort svarstid (24 timmar) om du blir erbjuden en plats som reserv. Kom även ihåg att kontrollera skräpposten då våra mejl ibland hamnar där.

Det innebär att du kan registrera dig på kursen förutsatt att du uppfyller behörighetskravet senast vid terminsstart. Du behöver kontakta studentexpeditionen eller studievägledaren i ämnet för att visa att du uppfyller behörighetskravet. Därefter gör vi en individuell bedömning av din behörighet innan du kan registrera dig. Villkoret sätts exempelvis om du vid din ansökan har pågående studier i behörighetsgivande kurser eller om antagningen inte har kunnat avgöra om du är behörig till kursen eller ej.
Kontakta studentexpeditionen eller studievägledare om du har frågor om villkoret för din behörighet så snart som möjligt efter Urval 2.  Kontakt

Registrerade studenter kan logga in på kursens  Athenasida – https://athena.itslearning.com där hittar du mer information om kursen samt material från undervisande lärare.

Athena finns även som en App till sin smartphone: Itslearning

Stockholms universitet använder Zoom, ett videomötesverktyg som du får tillgång till när du har registrerat dig på en kurs hos oss. Zoomlänkar till undervisningen läggs ut på kurssidorna på Athena av undervisande lärare senast 30 minuter innan undervisningens start.
Information om Zoom

Registrerade studenter som vill avbryta sina studier ska lägga in avbrott på kursen i Ladok för studenter  www.student.ladok.se eller kontakta Studentexpeditionen. 
Kontakt

Om detta görs inom 3 veckor efter terminsstart räknas det som ett ”tidigt avbrott” vilket innebär att du kan ansöka till kursen igen via  Antagning.se.

Om du meddelar ett avbrott av dina studier senare än 3 veckor efter terminsstart kan du inte ansöka till kursen igen via  Antagning.se då kan du endast bli omregistrerad på kursen av institutionen om du önskar återuppta dina studier en senare termin. Observera att omregistrering endast görs i mån av plats.

Kontakta Studentexpeditionen expedition.romklass@su.se vid terminsstart för att fråga om det är möjligt att bli omregistrerad på en kurs. Omregistrering görs endast i mån av plats.

Observera att det kan ta lite tid innan vi kan ge besked angående omregistrering, särskilt vid terminsstart då vi får många mejl (du behöver endast mejla en gång).

Om du bara har en salstenta kvar går det oftast bra att bli omregistrerad redan vid terminsstart.

Om du har andra examinationer som görs i grupp kvar, kan du oftast omregistreras och få tillgång till kursens Athenasida, men du kan behöva vänta på att det blir en ledig plats i en grupp. Det kan ta en eller flera veckor efter terminsstart.

Om det var länge sedan du läste en kurs behöver vi undersöka vilka förutsättningar som finns för dig att avsluta kursen nu. Kontakta studievägledaren för aktuellt ämne – se Kontakt

På denna sida