Ny student
Välkommen som ny student hos oss! Här finner du viktig information för att komma igång med dina studier.
Webbregistrering och aktivering av universitetskonto
För att behålla din plats på den utbildning du blivit antagen till måste du registrera dig i Ladok. Webbregistrering görs på student.ladok.se. Du kan logga in på Ladok antingen med hjälp av dina inloggningsuppgifter på antagning.se eller med eduID. Observera att du inte kan logga in med ditt universitetskonto.
Efter att du registrerat dig måste du aktivera ditt universitetskonto för att komma igång med studierna, samt få tillgång till lärplattformen Athena. Följ anvisningarna på Aktivera ditt universitetskonto.
Om du inte kan registrera dig –kontakta expedition.romklass@su.se snarast möjligt, men senast sista möjliga registreringsdag. Annars riskerar du att förlora din plats.
Antagen med villkor
Om du har blivit antagen med villkor kan du inte webbregistrera dig. Du måste kunna visa att du uppfyller behörighetskravet för att kunna bli registrerad på kursen.
Kontakta expedition.romklass@su.se snarast möjligt om du är antagen med villkor, men senast sista möjliga registreringsdag. Annars riskerar du att förlora din plats.
Reserver
Om du blir aktuell för en plats på kursen kommer vi att kontakta dig som är reserv via e-post på den adress du har angett hos Antagning.se. Kontrollera din e-post och skräppostfilter dagligen då det överlag är 24 timmars svarstid för reserver.
Digitala verktyg
Romanska och klassiska institutionen använder lärplattformen Athena. För att få tillgång till din utbildningssajt i Athena behöver du vara registrerad på kursen och ha ett aktivt universitetskonto. Om du vill få information skickad till dig via Athena behöver du även ändra inställningarna och godkänna att programmet får skicka e-post till dig.
Om du läser en kurs på distans behöver du installera e-mötestjänsten Zoom. När du har aktiverat ditt universitetskonto får du tillgång till Zoom via Stockholms universitet. Länk till digitala verktyg och tjänster vid Stockholms universitet
Kursinformation
Schema och kurslitteraturlista finns på kursens hemsida som du hittar under våra utbildningar (sök på kursens namn).
Skriv aldrig ut eller spara ditt schema som en fil då sena ändringar förekommer. Prenumerera istället på schemat eller spara det som ett bokmärke i din webbläsare.
Studera med funktionsnedsättning
Du som har en varaktig funktionsnedsättning har rätt till stöd under dina studier. Läs mer här Studera med funktionsnedsättning
Observera att om du har fått ett intyg om rekommendationer om särskilt pedagogiskt stöd från SU ska intyget skickas/skannas till studievägledaren för ditt ämne snarast möjligt.
Grupper
En del av våra kurser har gruppindelning. Det innebär att du som student själv måste välja vilken grupp du vill tillhöra under terminen. Mer information om gruppval hittar du på kursens Athena-sida.
För dig som studerar på distans
Webbaserad undervisning innebär att all undervisning sker med hjälp av digitala verktyg tex dator, surfplatta eller telefon. Detta betyder att man aldrig träffas i universitetets lokaler. Det är viktigt att du befinner dig i en lugn och tyst miljö när undervisningen pågår.
För att kunna delta i den webbaserade undervisningen behöver du en dator och en säker uppkoppling. Ibland räcker det med en surfplatta eller en telefon. Du behöver också en mikrofon och en kamera. De flesta datorer har inbyggd kamera och mikrofon, men ibland kan det vara nödvändigt att använda sig av externa varianter. Det kan också vara praktiskt med t.ex. ett headset. Kontrollera att dina verktyg fungerar innan kursstart. På universitetet använder vi oss av lärplattformen Athena och av e-mötestjänsten Zoom. Det är bra att informera sig om dessa verktyg innan kursen börjar. Mer information hittar du på länkarna nedan.
Kom igång med e-mötestjänsten Zoom
Det är även viktigt att ta del av den guide som är riktad till studenter som ska börja använda Athena. Du får tillgång till Athena efter registrering på kursen.
Har du behov av teknisk support för Zoom (inloggning, problem med Zoom-klienten) är du välkommen att kontakta Helpdesk.
Glömt användarnamn och lösenord
Om du har glömt ditt lösenord, eller av någon annan anledning inte kan logga in på ditt universitetskonto, kan du återställa ditt lösenord här: aktivera ditt universitetskonto
Kontakt
Du kommer enklast i kontakt med oss genom att skriva till expedition.romklass@su.se.
Fler kontaktuppgifter hittar du på Kontakt
- Besöksadress
Södra huset, hus B, plan 5, rum B598
Universitetsvägen 10 B
- Mottagningstider
Onsdagar kl. 13-14 och torsdagar kl. 11-12
- Telefontider
Onsdagar kl. 14-15 och torsdagar kl. 10-11
- Besöksadress
Södra huset, hus B, plan 5, rum B594
Universitetsvägen 10 B
- Mottagningstider
Onsdagar kl. 13-14 och torsdagar kl. 11-12
- Telefontider
Onsdagar kl. 14-15 och torsdagar kl. 10-11
- Besöksadress
Södra huset, hus B, plan 5, rum B588
Universitetsvägen 10 B
- Mottagningstider
tisdag kl. 11-12 och onsdag kl. 13-14
- Telefontider
tisdag kl. 10-11 och onsdag kl. 14-15
- Besöksadress
Södra huset, hus B, plan 5
Universitetsvägen 10 B
Alla ämnen
- Mottagningstider
Efter överenskommelse per telefon eller e-post
Senast uppdaterad: 11 november 2024
Sidansvarig: Romanska och klassiska institutionen