Raoul Galli
Raoul Galli

Med kampanjen vill den svenska reklambranschen förändra ensidigheten inom reklamen. 2015 ska bli därför bli starten för ett mångfaldsår.

Men Raoul Galli menar att reklambranschen varit medveten om problemen i årtionden, men konsekvent struntat i mångfald tills det blev på modet.

I inslaget i Kulturnyheterna säger Raoul Galli:

– Det här är en ganska sen omvändelse. Större delen av samhället har pratat om mångfald i decennier, om reklamvärlden hade velat förändra sig hade man kunnat göra det för längesen. De beskriver sig själva som ett slags kreativt avantgarde här, men frågan är om det inte snarare rör sig om dess yrvakna och kommersiella eftertrupp, säger Raoul Galli.

Se hela inslaget i SVT (2015-04-28).

Läs en längre artikel med Raoul Galli på SVT Nyheter (Kultur): ”Reklamforskare sågar branschens mångfaldssatsning” (2015-04-28).

Läs mer om Raoul Gallis forskning.