Praktisera inom Sveriges Antropologförbund (SANT)

Praktiken ska ske inom ramen för kursen Kvalificerad arbetspraktik med inriktning global utveckling och socialantropologi vid Stockholms universitet. Kursen är öppen för sen anmälan.

SANT
Sveriges Antropologförbund

Brinner du för antropologi, vill skapa kontakter med andra antropologer och jobba med att synliggöra antropologin i samhället? SANT jobbar nu intensivt med att utveckla ämnets närvaro i samhället och söker därför en praktikant som kan bidra i arbetet med denna fråga i vår. Den huvudsakliga uppgiften kommer vara att slutföra och distribuera en enkät till utexaminerade antropologer i Sverige kring deras behov och intresse av ett nationellt nätverk. Utöver denna fråga kommer praktikanten även att arbeta med andra uppgifter såsom planeringen inför samt genomförande av SANTs årskonferens i Stockholm i april, planering inför samt genomförande av uppmärksammandet av Världsantropologidagen som sker i februari, till exempel genom att delta i möten med museer eller föreningar, samt hantering av kommunikationsfrågor, som till exempel att förbättra arbetet med SANTs hemsida, bloggen Antroperspektiv och andra sociala media. Här finns det stor frihet för praktikanten att själv välja vilka frågor hen vill fördjupa sig i.

Som praktikant hos SANT deltar du på våra styrelsemöten (sker via länk) och är med i den arbetsgrupp som fokuserar på frågan om antropologin utanför universiteten (också via länk). Du erbjuds plats i delat rum och tillgång till dator, antingen vid Socialantropologiska institutionen, Stockholms universitet, eller vid Institutionen för Globala Studier, Göteborgs universitet. Vi söker dig som är initiativrik, noggrann och självständig, och som vill vara med i det spännande arbetet att göra antropologin mer närvarande och synlig i samhället. Erfarenhet av sociala plattformar och t ex webverktyget Wordpress är ett plus, men inget krav – det viktiga är att du tycker att uppdraget verkar roligt!

Ansökan skickas till anna.bohlin@gu.se och ska innehålla ett kort personligt brev och ett kort CV.

Kursen Kvalificerad arbetspraktik med inriktning global utveckling och socialantropologi hittar ni här.

Den nuvarande praktikanten, Jonna, kan kontaktas på: jonnagrubbesonalm@gmail.com