Studentkonferens gav Felisa nya perspektiv på fred

Felisa, student på Global Utveckling, deltog på Global Peace Summit i Baku.

Foto: Global Peace Chain

Felisa sökte en plats på Global Peace Summit i Baku och deltog under samtliga tre dagar på fredskonferensen i den Azerbajdzjanska huvudstaden. Det var via FUF Stockholm Södra hon fick reda på att konferensen skulle äga rum och att man sökte studentrepresentanter globalt. Felisa var dessutom en av de studenter som fick hela resan och vistelsen sponsrad av föreningen Global Peace Chain som stod som anordnare.

På konferensen samlades studenter och unga yrkesverksamma, de flesta mellan 18 och 30 år, för att delta i workshops, panelsamtal, dialog- och diplomatiövningar liksom ta del av presentationer. Utöver studenterna deltog Global Peace Chains grundare liksom diplomater och fredsarbetare från ett flertal länder. Flera av evenemangen på konferensen hade FNs globala mål som utgångspunkt, något Felisa var välbekant med från sin utbildning i Global Utveckling.

Fördjupad kunskap om de globala målens relation till fred liksom FN samt andras perspektiv på fredsarbete var en del av lärdomarna från konferensen men Felisa menar att det var deltagarna i sig som var höjdpunkten för henne.

Framför allt blev jag inspirerad av andras passion och engagemang. Det jag tar med mig är vikten av att engagera sig på de sätt man kan som ung.

Felisa uppmuntrar andra studenter att söka sig till liknande evenemang för att möta nya människor och låta sig utmanas och inspireras.