Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Miljöhumaniora I - Miljöhumaniora och djup tid

Foto: Christina Fredengren
Foto: Christina Fredengren

Kursen syftar till att ge studenten förståelse för hur miljöhumaniora hanterat frågor kring djup tid. I fokus står de geologiska och klimatologiska processer som påverkar livsvärldarna för människor och djur. Kursen sätter mänsklig handlingskraft i relation till dessa processer och följer långa materiella och kulturella orsak-verkan-förlopp. Dessa relationer har kulminerat i det som kallas den antropocena epoken och studenterna får en fördjupad insikt i hur denna epok diskuteras inom den humanistiska och naturvetenskapliga forskningen. Här lyfts vidare frågor om hur man i arkeologi och andra historieämnen förstår tid och olika temporaliteter, men också frågor runt antropocena diskurserna behandlas. Studenterna får en bred kunskap i skillnader och likheter mellan natur- och kulturhistoriska ansatser till historieskrivning och hur detta är förbundet med pågående hållbarhetsutmaningar. 

Den ger studenterna en väsentlig fördjupning i frågor kring hur arkeologi och andra ämnen förstår och arbetar med tid och olika temporaliteter, särskilt med avseende på miljöförändringar. Här behandlas traditionella dateringsmetoder som seriering, lagerföljder och C14 dateringar, men studenterna får även fördjupade kunskaper i olika slags tidsfilosofier. Studenterna kommer att ges möjlighet at lära sig om, analysera, bedöma och värdera komplexa temporala flöden, samt de metoder som används för att kartlägga miljö- och klimatförändringar över tid. Studenterna kommer både i grupp och enskilt att få bekanta sig med kritiska och kreativa sätt att arbeta med tid. I gruppövningar med uppgifter identifieras och formuleras frågeställningar, och ett kortare arbete genomförs. Detta arbete utvärderas av studentkollegor.

Genom sin inriktning är kursen användbar för många yrken som arbetar med samhällets hållbarhetsutmaningar. Innehållet ger verktyg för att bedöma, hantera och analyserar förlopp som påverkar över tid.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier, samt studiebesök och exkursioner. Viss onlineundervisning kan förekomma. Vissa av dessa undervisningselement är obligatoriska och kan kompletteras vid frånvaro, med skriftlig uppgift.

    Undervisningen sker på engelska. För mer detaljerad information hänvisas till kursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

    Förväntade studieresultat

    För godkänt resultat ska studenten kunna:

    - integrera kunskap om komplexa företeelser, frågeställningar och situationer utifrån en fördjupad insikt i för hur miljöhumaniora hanterat frågor kring djup tid

    - visa kritisk insikt i skillnaderna och likheterna i natur- och kulturhistorisk historieskrivning

    -redogöra för hur geologiska och klimatologiska processer påverkat livsvärldarna för människor och djur över tid

    -kritiskt analysera och diskutera människans roll i den antropocena epoken

    -redogöra för olika metoder att analysera förändring över tid, samt reflektera över hur dessa utifrån olika tidsfilosofier

    -analysera och dra slutsatser kring komplexa längre orsak-verkansammanhang

    Examination

    Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter inför seminarier och hemskrivning. 

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kontakt

    kursansvarig
    Utbildningsadministratör
    Studievägledare