Barndom, barnsyn, barnkultur
Vad säger kulturarvet om ett samhälles syn på barn? Vilken kultur ska barn ärva – och varför? Detta är några av frågorna som diskuteras i Barndom, barnsyn, barnkultur.

Kursen introducerar ämnet barnkultur och tar upp begrepp som barnkultur och barnsyn. Kursen har både en samtida och en historisk förankring och i centrum står relationen mellan kultur för barn, pedagogik/filosofi och barndom. Kursen handlar också om frågor som rör barnets rättigheter och maktrelationen mellan barn och vuxna. Under kursen görs ett studiebesök i en verksamhet som studenterna får analysera med hjälp av kursens begrepp.
Barndom, barnsyn, barnkultur kan läsas som en fristående kurs, men är också en delkurs i Barnkultur I, 30hp.
-
Kursupplägg
HT22: v. 35-39 (29/8 – 28/9)
Undervisning
I kursen blandas föreläsningar med seminarier, grupparbeten, samt studiebesök.
Examination
Kursen examineras genom en redovisning av grupparbete, samt genom skriftliga individuella uppgifter.
Examinator
Ylva Lorentzon, ylva.lorentzon@buv.su.se
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Mer information
Centrum för barnkulturforskning
Kursen anordnas av Centrum för barnkulturforskning (CBK), som tillhör Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen.
Centrum för barnkulturforskning inrättades vid Stockholms universitet 1980 som ett särskilt centrum med uppgift att befrämja kunskap och forskning i ämnesområdet barnkultur.
På vår hemsida kan du läsa mer om vår organisation
-
Kontakt
Vid frågor om t ex antagning, utbildningens innehåll, studievägledning eller annat vänligen kontakta: cbk@barnkultur.su.se