Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Barns rätt till kultur i teori och praktik

Barn har rätt till det kulturella och konstnärliga livet! I den här kursen diskuterar vi barns rätt till kultur och barns delaktighet i samhället.

Flickor med freskmålningen John Blund av Nils von Dardel i Stockholms Stadsbibliotek.
Flickor med freskmålningen av Nils von Dardel, Stockholms Stadsbibliotek. Foto: Jens Olof Lasthein, Stockholms universitet.

Barn och unga både möter kultur och är med och skapar kultur i olika offentliga miljöer såsom stadsrum, lekparker, bibliotek och museer samt via institutioner, exempelvis skola, förskola, fritidshem och kulturskola. I de här offentliga miljöerna så möts barns och vuxnas perspektiv på vad barn och unga bör göra och vara. I den här kursen får du lära dig mer om barns rätt till kultur och villkor för barns deltagande i kulturella praktiker. I kursen introduceras ämnet barnkultur och centrala begrepp som barnkultur, barnsyn och barnperspektiv diskuteras. Vidare studeras också (barn)kulturpolitik på nationell, regional och kommunal nivå samt vilka utmaningar rätten till kultur möter i olika praktiker.

Kursen passar både dig med ett nytt intresse för barns rätt till kultur och dig som är yrkesverksam inom området och vill fördjupa dina kunskaper.