Grundvattenresurser och hydrogeologisk analys
Grundvattenlära är nödvändig i dagens sammanhang där globala vattenresurser utsätts för allt större påfrestningar till följd av befolkningstillväxt, klimatförändringar och industriella krav. Grundvatten, en viktig källa till färskvatten, står inför utmaningar som överuttag, kontaminering genom föroreningar och en osäker framtida resurs.
Kursen ges på mastersnivå och erbjuder den teoretiska kunskap och de praktiska färdigheter som krävs för att analysera, modellera och effektivt hantera grundvattensystem. Genom att utrusta studenter med metoder och verktyg som grundar sig i forskning förbereder kursen dem för att hantera komplexa miljöproblem och säkerställa en hållbar grundvattenförvaltning för framtida generationer.
Kursen innehåller en omfattande utforskning av grundvattenlära med fokus på teori och praktisk tillämpning inom hydrogeologi med fördjupning i de grundläggande principerna för flöde i mark- och akvifersystem. Centrala teman inkluderar utvärdering av grundvattenresurser, jord- och akviferegenskaper, principer för grundvattenflöde och transport av lösta ämnen, samt analys, modellering och hantering av osäkerheter.
Kursen betonar användningen av aktuella forskningsmetoder för hydrogeologisk analys och förser studenterna med avancerade verktyg för att bedöma grundvattenresurser samt studera grundvattensystem och processer för transport av lösta ämnen. Genom en kombination av föreläsningar, seminarier, modelleringslaborationer samt projektarbeten kommer studenterna att utveckla viktiga färdigheter för att hantera komplexa frågor inom grundvattenförvaltning och miljöhydrogeologi.
Kursen ingår i Mastersprogrammet i vattenresurser men kan också läsas som fristående kurs.
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbeten.
Examination
Se kursplan.
Fusk och plagiat
Stockholms universitet ser mycket allvarligt på fusk. Med fusk menas exempelvis att studenter samarbetar på ett otillåtet sätt, medför otillåtna hjälpmedel (som till exempel fusklappar, otillåtna anteckningar eller mobiltelefon) eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination. Plagiat utgör också en form av fusk och innebär till exempel att en student använder egna (självplagiat) eller andras texter och idéer utan att hänvisa till originalkällan på ett korrekt sätt i till exempel en uppsats, hemtentamen eller annan examinationsuppgift.
Misstanke om fusk utreds först av institutionen. Om institutionen bedömer att det finns en grundad misstanke om fusk anmäler institutionen ärendet vidare till rektor, som i sin tur kan överlämna ärendet till universitetets Disciplinnämnd. Fusk kan leda till att studenter varnas eller stängs av från studierna i upp till sex månader.
Information om Stockholms universitets riktlinjer för disciplinärenden finns på sidan Under utbildningen/Fusk och plagiat.
-
Kontakt
För att dina frågor ska hamna hos rätt person vänd dig till studentexpeditionen vid frågor som rör kursinformation, registrering, schema, litteraturlistor och tentamen. Vänd dig till studievägledaren vid frågor som rör tillgodoräknande, antagning, behörighet samt frågor som rör studieplanering.
Kursansvar
Andrew Frampton
E-post: andrew.frampton@natgeo.su.seStudievägledare, studentexpedition och fler kontakter