Historia, minne, glömska
Minne är idag ett av historievetenskapens viktigaste begrepp. Den här kursen behandlar hur 1900-talets växande intresse för minnesfrågor, paradoxalt nog, hänger samman med föreställningar om tilltagande glömska och historielöshet.
Intresset för minne kan ses som ett symptom på en kris inom traditionell historiografi, som en återspegling av de politiska och sociala förändringar som gav livskraft åt det sena 1900-talets diskussioner om historiens slut. Det kan också ses som en reaktion på modernitetens traumatiska erfarenheter och som uttryck för psykoanalysens intåg i historiografin med dess betoning på det existentiella och genomlevda.
Vi diskuterar relationen mellan minne och historia utifrån teoretiker som Maurice Halbwachs, Pierre Nora, Paul Ricoeur och Aleida Assmann och med utgångspunkt i begrepp som kulturellt minne, minnesplatser, trauma, och vittnesbörd samt i Friedrich Nietzsches kritiska fråga hur mycket minne ett samhälle behöver.
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen består av seminarier.
Examination
Kursen examineras genom inlämning av skriftlig uppgift och muntlig presentation vid seminarier.
Examinator
Vårterminen 2024
Victoria Fareld, professor
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Studievägledare Idéhistoria- Besöksadress
Manne Siegbahnhusen, hus A Rum: 258
Frescativägen 24E
- Mottagningstider
Besök efter överenskommelse
Idéhistoria- Besöksadress
Manne Siegbahnhusen, hus A
Rum: 258
Frescativägen 24E
- Mottagningstider
Besök efter överenskommelse