Kompletterande pedagogisk utbildning för ämneslärarexamen i matematik, naturvetenskap och teknik, 90 hp

Om utbildningen

Kontrollera programmet

Om ämnet: Naturvetenskapsämnenas didaktik

Didaktiken behandlar frågor om undervisning, kunskapsbildning och lärande. I naturvetenskapliga ämnen är undervisningens syften att utbilda framtida naturvetare och att ge alla elever kunskaper som behövs för att fungera som aktiva samhällsmedborgare. I förskolan handlar lärarens roll främst om att kunna stimulera barns utforskande och undersökande. För lärare i naturvetenskapliga ämnen i skolan finns frågor om vilka ämnesområden som ska prioriteras och hur innehållet ska behandlas i förhållande till krav i styrdokument och till elevers intressen och förväntningar. Hur kommuniceras naturvetenskap och hur blir den användbar i andra sammanhang? De frågor som uppstår inom skolans och förskolans undervisning rör sig inte bara om undervisningens innehåll och utformning, utan även om andra faktorer som påverkar elevers lärande. Vilken roll spelar elevers attityder till ämnena, etnicitet, genus eller identitetsfrågor för undervisning och lärande i naturvetenskap?

De kurser som erbjuds har en direkt användbarhet i undervisning eller förskoleverksamhet som syftar till att fördjupa professionskunskapen och kan utgöra en grund för fördjupade studier i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.

Om ämnet: Matematikämnets didaktik

Matematik är en viktig del av vår kultur. Matematikämnet i skolan har dubbelt syfte, dels ett allmänbildande så att elever i framtiden kan fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, dels att elever ges möjlighet att välja matematikintensiva utbildningar. Didaktiken behandlar frågor om undervisning, kunskapsbildning och lärande. Som exempel kan nämnas hur ett matematiskt innehåll kan kommuniceras, vilka områden som ska prioriteras och hur innehållet kan behandlas i förhållande till krav i styrdokument men också till elevers erfarenheter och intressen. Inom förskoleklassen och grundskolans tidiga år handlar matematik främst om ett utforskande av närmiljön relaterat till begreppsbildning och matematikens språk och symboler. Frågor som uppstår inom undervisning i matematik rör sig, förutom om hur undervisning kan organiseras, också om faktorer som påverkar barns och elevers lärande, såsom attityder till matematik, etnicitet, genus- och identitetsfrågor.

I kursutbudet finner du kurser som har en direkt användbarhet i undervisning och som syftar till att fördjupa professionskunskapen men också kan utgöra en grund för fördjupade studier i matematikämnets didaktik.

Om ämnet: Ämneslärarprogrammet och Kompletterande pedagogisk utbildning

Ämneslärarprogrammet 270 - 330 hp och Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp

Vill du göra skillnad och arbeta som lärare i grundskolans årskurs 79 eller gymnasieskolan? Då kan du studera till ämneslärare. Som ämneslärare undervisar du i skolämnen på ett djupare plan.

Det finns flera vägar till en ämneslärarexamen. Kommer du direkt från gymnasieskolan kan du välja en av ämneslärarprogrammets två inriktningar; mot arbete i grundskolans årskurs 79 eller mot arbete i gymnasieskolan. Du väljer mellan ett antal ämneskombinationer inom områdena språk, humaniora, samhällsvetenskap samt matematik, naturvetenskap och teknik. Har du däremot studerat på universitet/ högskola och införskaffat dig tillräckligt många högskolepoäng i två skolämnen kan du ansöka till Kompletterande pedagogisk utbildning.

Inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 270 hp eller 300 hp

Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta som lärare i grundskolans årskurs 79. Den ger dig goda kunskaper inom tre ämnen samt den pedagogiska och didaktiska kompetens du behöver som ämneslärare. Du väljer mellan ett antal ämneskombinationer inom områdena språk, humaniora, samhällsvetenskap samt matematik, naturvetenskap och teknik. I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU), som genomförs på en skola.

Inriktning mot arbete i gymnasieskolan 300 hp eller 330 hp

Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta som lärare i gymnasieskolan och i vissa fall även i vuxenutbildning. Det ger dig goda kunskaper inom två ämnen samt den pedagogiska och didaktiska kompetens du behöver som lärare. Du väljer mellan ett antal ämneskombinationer inom områdena språk, humaniora, samhällsvetenskap samt matematik, naturvetenskap och teknik. I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU), som genomförs på en skola.

Kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen 90 hp

Utbildningen vänder sig till dig som redan har ämnesstudier från universitet/högskola i ämnen som finns i skolan och som vill komplettera dessa med studier inom det pedagogiska och didaktiska området för att sedan kunna arbeta som ämneslärare. Utbildningen omfattar

90 hp varav 60 hp består av kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan där du lär dig behärska områden som är centrala för läraryrket, samt 30 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i en skola. I den verksamhetsförlagda utbildningen knyts praktik och teori samman, och du ges möjlighet att utveckla kunskaper och kompetenser som avser hela läraruppdraget.

ARBETSMARKNAD Du möter en ljus arbetsmarknad med stor valfrihet. Skolan har ett stort behov av kunniga ämneslärare, men efterfrågan varierar regionalt och utifrån det ämnesområde du väljer. Ämneslärare i svenska som andraspråk, moderna språk, matematik, naturvetenskapliga ämnen och teknik kommer att behövas under en lång period framöver.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Naturvetenskap och matematik

Inom naturvetenskap fördjupar du dig i hur den fysiska världen hänger samman. Här jobbar du med teori och empiri, ofta med matematiken som ett av dina kraftfullaste redskap. Vill du ägna all din kraft åt att utforska matematikens skönhet läser du det som ett eget ämne.

Som naturvetare eller matematiker blir du attraktiv på en stor arbetsmarknad som finns inom alla delar av samhället och sträcker sig från rena teknikföretag, miljö och sjukvård till forskning.

Om intresseområdet: Lärarutbildning

Lärare är ett av samhällets viktigaste yrken! Skolan har en stor betydelse för framtiden. Som förskollärare och lärare i grund och gymnasieskolan har du ett kreativt, utvecklande och omväxlande arbete. Nästan alla har någon gång haft en lärare som har varit avgörande för den egna utvecklingen och självkänslan. Här kan du göra skillnad. Stockholms universitet erbjuder en professionell utbildningsmiljö som dessutom är bland de främsta i Norden inom utbildningsvetenskaplig forskning.

Du får en gedigen utbildning fylld av kunskap, erfarenhet och konkreta verktyg som gör dig väl förberedd för yrket. Som lärare eller förskollärare har du en god arbetsmarknad med stor valfrihet att se fram emot.