Antropocen
Den här kursen syftar till att utforska betydelsen och historien bakom antropocen-eran, vad som skiljer den från tidigare perioder och vad denna nya era innebär för hur vi hanterar svårlösta problem.
Kursen är organiserad i två delar, som beskrivs i avsnittet om kursupplägget. Del I utforskar vad antropocen är och hur vi hamnade här. Del II avslöjar begränsningarna med "traditionella" strategiska planerings- och hanteringstekniker för att hantera frågor relaterade till antropocen, samt utforskar nya metoder som kanske är mer användbara i framtiden.
Kursen är medvetet bred i sitt omfång. Den behandlar ämnen som elementära cykler och paleoklimatologi, aspekter av mänsklig historia och antropologi, ämnen inom beteendevetenskap och ekonomi, tvärvetenskapliga tillvägagångssätt för forskning och planering samt etiska frågor genom olika perspektiv. Den kommer att inkludera exempel från både akademisk forskning och samarbete med företag inom privat sektor, myndigheter, militären och civila säkerhetssektorer, trosbaserade samhällen och andra intressegrupper.
Målet med kursen är att hjälpa våra masterstudenter att kunna bidra till att hitta lösningar på de "knepiga" problem som samhället står inför idag – problem där ledare arbetar med ofullständig eller motsägelsefull och snabbt föränderlig information, med ett stort antal intressenter (ofta med konkurrerande agendor och ideologier) och med kopplingar till många andra problem. Hur man tillhandahåller näringsrik, tillfredsställande och tillräcklig mat för 9 miljarder människor på ett hållbart, överkomligt och rättvist sätt i en snabbt föränderlig klimatmiljö är ett exempel på ett "knepigt" problem som länkar till hållbara utvecklingsmål (SDGs) och Parisavtalet om klimatet – och skulle vara ett ämne för denna kurs.
Våra traditionella, disciplinorienterade utbildningsmetoder förbereder inte våra studenter tillräckligt för dessa utmaningar. Den här kursen kommer att vara ett bidrag till att skapa ytterligare mekanismer för att exponera våra masterstudenter för tvärvetenskapliga, lösningssorienterade tillvägagångssätt.
-
Kursupplägg
Del I - Vad är Antropocen?
- En mycket kort historia om planeten Jorden
- Bildandet av solen och jorden
- Det första framträdandet av liv
- Syre i atmosfären
- Livet tar över land
- Moderna människan tar plats
- Vad utgör en modern människa
- Mänskliga migrationer
- Från jägare och samlare till jordbrukare
- Elementala kretslopp och mänskliga störningar
- Kretsloppen av kol, kväve, svavel, fosfor
- Mänskliga störningar av dessa kretslopp
- "Den stora accelerationen" och slutet av holocen
- Vad karakteriserar den nya Antropocen-eran, när började den och varför skiljer den sig från holocen?
Del II - Att trivas i Antropocen
- Vetenskapens och forskningens roll i Antropocen
- Ursprunget till den "linjära" modellen för vetenskap och dess konsekvenser
- Andra roller för forskare
- Ett nytt avtal mellan vetenskap och samhälle?
- Tvärvetenskapliga tillvägagångssätt
- Vad betyder "tvärvetenskaplig"?
- Vad kan du göra med ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt som skiljer sig från vår traditionella uppdelade struktur?
- Hur kan tvärvetenskapliga tillvägagångssätt stödjas och belönas?
- Etiska aspekter av tvärvetenskapliga tillvägagångssätt
- Samhällsekonomiska, socioekologiska och etiska aspekter av Antropocen
- Ekologi, ekonomi och politik
- Vetenskap och värderingar
- Ojämlikhet, skälighet och rättvisa
- Strategisk planering i Antropocen
- Konceptet Planetära Gränser
- Scenariotillvägagångssätt – IPCC, Royal Dutch Shell, Militär och Civil Säkerhet
- Riskanalys och hållbarhetsstrategier inom privat sektor – DNV GL
- Saknade element i strategisk planering – vad sägs om etik?
- Formell och informell inlärning för Antropocen
- De olika metoderna genom vilka individer förvärvar kunskap och lär sig under Antropocen-epoken
- De specifika färdigheter och kunskaper som är väsentliga för individer och samhällen för att effektivt hantera utmaningarna som Antropocen presenterar.
- Hur formell och informell utbildning kan samarbeta för att utrusta individer och samhällen med de nödvändiga verktygen och kunskaperna för att navigera genom denna komplexa period i historien.
- Förändring av beteende
- Rationella aktörer och verkliga människor
- Slår hål på några före-Antropocen-myter
- Vägar framåt
Examination
Kursen kommer att bedömas med godkänt/underkänt. Den slutliga bedömningen kommer att vara en kombination av a) deltagande i gruppdiskussioner och b) en individuell skriftlig tentamen.
- En mycket kort historia om planeten Jorden
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Observera att det fullständiga schemat för kursen ännu inte är tillgängligt, men schemat nedan gäller för den första delen av kursen.
-
Kontakt
Studievägledare
Kurskoordinatorer
Kevin Noone, Kevin.Noone@aces.su.se
Alasdair Skelton, alasdair.skelton@geo.su.se
Institutionen för miljövetenskap