Mediearkeologi, 7,5 hp

Om utbildningen

Kursen behandlar de intrikata temporala relationer som finns mellan nya och gamla medieteknologier.

Begreppet ”nya medier” ifrågasätts och dagens digitala kulturer sätts i historiska perspektiv. Under kursens

gång kommer studenter att utforska bortglömda, förbisedda, återvunna, bortkastade och föreställda medier

samt de myter, förhoppningar och farhågor som omgärdat dessa. Ett starkt fokus kommer ligga på hur

mediers materialitet, funktionalitet, och design kan ses koordinera politiska, sociala och kulturella praktiker.

Om ämnet: Medie- och kommunikationsvetenskap

Medie- och kommunikationsvetenskap

För 15 år sedan hade i stort sett endast medieföretag medierelationer, men i och med det förändrade medielandskapet där nya medier skapar förutsättningar för alla organisationer och företag att kommunicera med publiken/ konsumenterna/användarna via, exempelvis, sociala medier så krävs kunskaper om medier och medieanvändning. Det är bland annat dessa kunskaper du får om du läser medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Medie- och kommunikationsvetenskap är ett teoretiskt ämne där du studerar bland annat mediernas strukturer och utveckling, populärkultur, digitala och sociala medier, samt globaliseringens inverkan på medier, kultur och samhälle.

Studier i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet ger en bred förståelse för mediernas framväxt, betydelse och förändringar i Sverige och globalt.

ARBETSMARKNAD Arbetsmarknaden för medievetare är bred och du kan jobba i stort sett i vilken organisation som helst där kunskap om medier är av betydelse. Utbildningen ger exempelvis goda förutsättningar för att jobba med kvalificerad omvärldsbevakning där medier och medieanvändning står i fokus.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Medier och kommunikation

Vi lever i ett samhälle där kommunikation blir allt viktigare. Inom intresseområdet Medier och kommunikation kan du bland annat studera journalistik där du lär dig samhällsgranskning och dokumentärt berättande. Vill du följa och förstå mediernas utveckling i det snabbt förändrade medielandskapet studerar du medie och kommunikationsvetenskap. Är du mer orienterad åt att arbeta med kommunikation mot marknaden studerar du reklam och PR.

De här utbildningarna gör dig konkurrensmässig på en mängd olika områden inom medier och kommunikation.

Utbildningsansvarig institution

Institutionen för mediestudier