Kandidatprogram i marknadskommunikation (GI)
Kandidatprogrammet i marknadskommunikation (GI) är ett treårigt program som utbildar dig i att analysera och lösa kommunikativa utmaningar med hjälp av de visuella uttrycksmedlens fulla potential.
För dig som är antagen VT2021
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen - program
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart arrangeras ett antal välkomstaktiviteter för dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som bjuder på ett seminarium med viktig information och praktiska tips inför din studietid. Välkomstdagen arrangeras för alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarade välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Ett tvärvetenskapligt förhållningssätt placerar marknadskommunikation i kulturella, konstnärliga och kommersiella sammanhang. Programmet rymmer utbildning inom såväl ekonomi, projektledning och juridik som visuell kommunikation, grafisk design och typografi. Stor vikt läggs vid förmågan till kritisk analys, kreativ problemlösning och praktisk tillämpning av teoretisk kunskap. Programmet innehåller en C-uppsats såväl som ett avslutande projektarbete. Under en termin kan du välja att läsa valfria kurser eller åka på internationellt utbyte.
Kandidatprogram i marknadskommunikation (GI), är en modernisering och vidareutveckling av den utbildning som tidigare hette Grafiska Institutet (GI). Tillämpande delar är fortsatt en viktig del i utbildningen, men stor tonvikt ligger också på att tillhandahålla en vetenskaplig grund för de tillämpande inslagen.
-
Programöversikt
Termin 1: Studier i reklam och PR
Termin 2: Visuella studier (ges av Institutionen för kultur och estetik)
Termin 3: Tillämpad visuell kommunikation
Termin 4: Idér och kulturer (exempelsvis Reklamstrategi och Kreativa processer)
Termin 5: Valbara kurser
Termin 6: Kandidatkurs i reklam och PR (Slutprojekt, Metod och Uppsats)År 1
Termin 1
Studier i Reklam och PR:
Reklam och PR: grundläggande management 7,5 hp
Reklam och PR: grundläggande redovisning 7,5 hp
Reklam och PR: grundläggande marknadsföring 7,5 hp
Marknadsjuridiska perspektiv 7,5 hpTermin 2
Visuella studier (ges av institutionen för kultur och estetik)
Konstvetenskap I: Visuella studier 30 hp
År 2
Termin 3
Tillämpad visuell kommunikation:
Människa- datorinteraktion 7,5 hp (DSV)
Prototyper inom interaktionsdesign 7,5 hp (DSV)
Typografi 7,5 hp
Visuell kommunikation 7,5 hpTermin 4
Idér och kulturer:
Reklamstrategi 7,5 hp
Reklam och PR: fortsättningskurs i marknadsföring 7,5 hp
Konsumtion, kultur och kommers 7,5 hp
Kreativa processer inom marknadskommunikation 7,5 hpÅr 3
Termin 5
Valbara kurser:
Corporate Social Responsibility 7,5 hp
Brand Management and Sustainable Business Models 7,5 hp
Internet Marketing 7,5 hp
B2B Marketing, Sales & Account Management 7,5 hpEller utlandsstudier
Termin 6
Kandidatkurs i reklam och PR:
Slutprojekt i marknadskommunikation 7,5 hp
Forskningsmetoder i reklam och PR 7,5 hp
Examensarbete i reklam och PR för kandidatexamen 15 hp -
Så ansöker du
Läs mer om hur du ansöker.
-
Arbetsmarknad och karriär
Programmets breda grepp om såväl teori som tillämpning förbereder dig att arbeta på ledande befattningar inom kommunikationsbranschen. På byråer med fokus på reklam, PR, varumärken, design eller digital marknadsföring. Alternativt på företag och organisationers marknads-/informationsavdelning. Din roll kan till exempel vara projektledare, informationsansvarig, designer, strateg eller planner. Programmet förbereder också dig som vill studera vidare på en masterutbildning i Sverige eller utomlands.
-
Kontakt
För mer information om Kandidatprogrammet i Marknadskommunikation (GI), kontakta studievägledarna.