Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Tyska, temakurs i språkvetenskap 2, I

Kursen behandlar ett aktuellt forskningsområde i tysk språkvetenskap. Kursens tema varierar från termin till termin.

För dig som är antagen VT2025

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Kursens mål är att du ska få vidgade kunskaper inom ett aktuellt forskningsområde i tysk språkvetenskap. Ett ytterligare mål är att du ska uppöva förmågan att utföra en mindre forskningsuppgift inom det aktuella forskningsområdet.

Tema våren 2025: Exploring Language Varieties in the Diaspora: Methodological and Theoretical Approaches

Migration och dess konsekvenser är både kännetecken och stora utmaningar för moderna samhällen. Denna kurs bjuder in masterstudenter och doktorander att utforska, diskutera och reflektera över konsekvenserna av migration när det gäller språkkontakt och språkbevarande, samt kopplingarna mellan språkbruk och identiteter.

Kursen fokuserar på metodologiska aspekter som datainsamling och språkvetenskapliga analyser av olika typer av källor, samt teoretiska ämnen och angreppssätt från lingvistik och angränsande discipliner som rör kulturarv, religion, identitet och avgränsning, tillhörigheter och kontaktzoner i flerspråkiga sammanhang ur ett tvärvetenskapligt perspektiv.

Under VT 25 samläser temakursen TYA705 med CIVIS-kursen som du hittar mer information om här.

De studenter som föredrar att ta kursen på campus i Stockholm är välkomna att kontakta Susanne Tienken.
 

 

  • Kursupplägg

    Kursen består av en sammanhållen kurs om 7,5 hp.

    Undervisning

    Undervisningen sker i form av seminarier. Kursen har oligatorisk närvaro vid seminarierna till minst 80% med aktivt deltagande i diskussionerna och med framförande av relevanta synpunkter.

    Betygskriterier och betygssättning

    Betygskriterier och betygssättning Tyska, temakurs i språkvetenskap (355 Kb)

    Examination

    Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i form av en kort uppsats samt genom redovisning i diskussioner.

    Examinator

    Examinatorer för samtliga kurser i tyska (354 Kb)

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Tema våren 2024 (information på tyska): Sprache und Migration

    Obligatorische Literatur

    • Auer, Anita, Thorburn, Jennifer (Hrsg.). Approaches to Migration, Language and Identity. Bern: Lang. (Ausgewählte Kapitel, über die SUB online verfügbar).
    • Bartels, Inken, Löhr, Isabella, Reinecke, Christiane, Schäfer, Philipp and Stielike, Laura (2023). Umkämpfte Begriffe der Migration: Ein Inventar, Bielefeld: transcript https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.1515/9783839457122 (Ausgewählte Kapitel, Open access, über die SUB online verfügbar)
    • Canagarajah, A. Suresh (Hrsg.) (2017). The Routledge handbook of migration and language. Abingdon, Oxon: Routledge. (Ausgewählte Kapitel, über die SUB online verfügbar).
    • Niehr, Thomas (2020). Migrationsdiskurs. In: Niehr, Thomas, Kilian, Jörg, Schiewe, Jürgen (Hrsg.). Handbuch Sprachkritik. Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04852-3_29 (Über die SUB online verfügbar)

    Weitere Literatur von Relevanz

    • Auer, Anita, Peersman, Catharina, Pickl, Simon, Rutten, Gijsbert and Vosters, Rik (2015). Historical sociolinguistics: the field and its future. Journal of Historical Sociolinguistics, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.1515/jhsl-2015-0001 (Über die SUB online verfügbar)
    • Jan Blommaert (2010). The sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press. (Über die SUB online verfügbar)
    • Knüsli, Ladina (2019) “Sollte dies mein Geschreibsel meine theure Heymath erreichen”: Linguistic variation in the diary of a nineteenth-century Swiss German migrant. Journal of Historical Sociolinguistics, 5 (2), https://doi.org/10.1515/jhsl-2018-0033 (Über die SUB online verfügbar)
    • Römer, David (2021). Verschwörungstheorien als argumentative Narrative. Zeitschrift für  Literaturwissenschaft und Linguistik, 51, 281–298. https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.1007/s41244-021-00202-6 (Wird auf Athena bereitgestellt)
    • Stolberg, Doris (2019) Canadian heritage German across three generations: A diary-based study of language shift in action. Journal of Historical Sociolinguistics, 5(2), https://doi.org/10.1515/jhsl-2019-0005 (Über die SUB online verfügbar)
    • Tseng, Amelia; Hinrichs, Lars (2021). Introduction: Mobility, polylingualism, and change: Toward an updated sociolinguistics of diaspora. Journal of Sociolinguistics, 25(5), 649–661. https://doi.org/10.1111/josl.12532 (Über die SUB online verfügbar)

    Weitere Literatur zur individuellen Vertiefung wird vor Kursbeginn auf der Kursseite (Athena) zur Verfügung gestellt.

  • Kursrapporter

  • Möt oss

    Möt våra lärare

    Bekanta dig med våra lärare och forskare på deras profilsidor.

  • Kontakt

    Studievägledare, tyska