Tyska, temakurs i språkvetenskap 2, I
Kursen behandlar ett aktuellt forskningsområde i tysk språkvetenskap. Kursens tema varierar från termin till termin.
Kursens mål är att du ska få vidgade kunskaper inom ett aktuellt forskningsområde i tysk språkvetenskap. Ett ytterligare mål är att du ska uppöva förmågan att utföra en mindre forskningsuppgift inom det aktuella forskningsområdet.
Tema våren 2025: Exploring Language Varieties in the Diaspora: Methodological and Theoretical Approaches
Migration och dess konsekvenser är både kännetecken och stora utmaningar för moderna samhällen. Denna kurs bjuder in masterstudenter och doktorander att utforska, diskutera och reflektera över konsekvenserna av migration när det gäller språkkontakt och språkbevarande, samt kopplingarna mellan språkbruk och identiteter.
Kursen fokuserar på metodologiska aspekter som datainsamling och språkvetenskapliga analyser av olika typer av källor, samt teoretiska ämnen och angreppssätt från lingvistik och angränsande discipliner som rör kulturarv, religion, identitet och avgränsning, tillhörigheter och kontaktzoner i flerspråkiga sammanhang ur ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Under VT 25 samläser temakursen TYA705 med CIVIS-kursen som du hittar mer information om här.
De studenter som föredrar att ta kursen på campus i Stockholm är välkomna att kontakta Susanne Tienken.
-
Kursupplägg
Kursen består av en sammanhållen kurs om 7,5 hp.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier. Kursen har oligatorisk närvaro vid seminarierna till minst 80% med aktivt deltagande i diskussionerna och med framförande av relevanta synpunkter.
Betygskriterier och betygssättning
Betygskriterier och betygssättning Tyska, temakurs i språkvetenskap (355 Kb)
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i form av en kort uppsats samt genom redovisning i diskussioner.
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Tema våren 2024 (information på tyska): Sprache und Migration
Obligatorische Literatur
- Auer, Anita, Thorburn, Jennifer (Hrsg.). Approaches to Migration, Language and Identity. Bern: Lang. (Ausgewählte Kapitel, über die SUB online verfügbar).
- Bartels, Inken, Löhr, Isabella, Reinecke, Christiane, Schäfer, Philipp and Stielike, Laura (2023). Umkämpfte Begriffe der Migration: Ein Inventar, Bielefeld: transcript https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.1515/9783839457122 (Ausgewählte Kapitel, Open access, über die SUB online verfügbar)
- Canagarajah, A. Suresh (Hrsg.) (2017). The Routledge handbook of migration and language. Abingdon, Oxon: Routledge. (Ausgewählte Kapitel, über die SUB online verfügbar).
- Niehr, Thomas (2020). Migrationsdiskurs. In: Niehr, Thomas, Kilian, Jörg, Schiewe, Jürgen (Hrsg.). Handbuch Sprachkritik. Stuttgart: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04852-3_29 (Über die SUB online verfügbar)
Weitere Literatur von Relevanz
- Auer, Anita, Peersman, Catharina, Pickl, Simon, Rutten, Gijsbert and Vosters, Rik (2015). Historical sociolinguistics: the field and its future. Journal of Historical Sociolinguistics, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.1515/jhsl-2015-0001 (Über die SUB online verfügbar)
- Jan Blommaert (2010). The sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press. (Über die SUB online verfügbar)
- Knüsli, Ladina (2019) “Sollte dies mein Geschreibsel meine theure Heymath erreichen”: Linguistic variation in the diary of a nineteenth-century Swiss German migrant. Journal of Historical Sociolinguistics, 5 (2), https://doi.org/10.1515/jhsl-2018-0033 (Über die SUB online verfügbar)
- Römer, David (2021). Verschwörungstheorien als argumentative Narrative. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 51, 281–298. https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.1007/s41244-021-00202-6 (Wird auf Athena bereitgestellt)
- Stolberg, Doris (2019) Canadian heritage German across three generations: A diary-based study of language shift in action. Journal of Historical Sociolinguistics, 5(2), https://doi.org/10.1515/jhsl-2019-0005 (Über die SUB online verfügbar)
- Tseng, Amelia; Hinrichs, Lars (2021). Introduction: Mobility, polylingualism, and change: Toward an updated sociolinguistics of diaspora. Journal of Sociolinguistics, 25(5), 649–661. https://doi.org/10.1111/josl.12532 (Über die SUB online verfügbar)
Weitere Literatur zur individuellen Vertiefung wird vor Kursbeginn auf der Kursseite (Athena) zur Verfügung gestellt.
-
Kursrapporter
-
Möt oss
Möt våra lärare
Bekanta dig med våra lärare och forskare på deras profilsidor.
-
Kontakt
Studievägledare, tyska- Besöksadress
Södra huset, hus E
Rum E 524
Universitetsvägen 10 E
Studievägledning ges per e-post.