Att handleda verksamhetsförlagd utbildning i förskolan, 7,5 hp

Om utbildningen

Kursen vänder sig till dig som arbetar som förskollärare och vill handleda studenter som gör den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) inom förskollärarprogrammet. I kursen lär du dig metoder för handledningssamtal samt formativ och summativ bedömning av studentens yrkeskunnande i relation till kursens förväntade studieresultat. Vidare behandlas olika bedömningsanvisningar och bedömningskriterier.

Kursen genomförs genom seminarier, föreläsningar, praktiska övningar och skriftliga inlämningsuppgifter. Mer information om kursen hittar du på kurshemsidan

Under våren 2019 erbjuds följande kurstillfällen:

- Campusförlagt tillfälle vid Stockholms universitet: anmälningskod 61935

- Kommunförlagt tillfälle i Bromma-Spånga-Tensta: anmälningskod 61010

- Kommunförlagt tillfälle i Haninge: anmälningskod 61011

- Kommunförlagt tillfälle i Södermalm: anmälningskod 61012.

De kommunförlagda tillfällena riktar sig specifikt till förskollärare i respektive stadsdel. Tillfällena blir synliga den 14 december 2018 då anmälan öppnar. Övriga sökande hänvisas till det campusförlagda tillfället.

Läs mer om att bli VFU-handledare.

Om ämnet: Förskoledidaktik

Är du intresserad av små barns lärande och förskolans möjligheter att skapa en god arena för barns utveckling? Inom förskollärarprogrammet studeras förskoledidaktik, ett tvärvetenskapligt ämne som rymmer studier av villkoren för barns lärande och meningsskapande i relation till barns eget utforskande av skilda ämnesinnehåll. Här har också leken en central roll.

Förskoledidaktiken behandlar också de pedagogiska och didaktiska överväganden som faller inom ramen för förskollärarprofessionen för att kunna följa små barns utforskande och lärstrategier inom skilda tematiska områden. Här betonas särskilt ett aktivt lyssnande och utformandet av integrerade lärmiljöer som kan möta och utmana barns utforskandeprocesser. Stor vikt läggs på etiska och estetiska förhållningssätt. Pedagogisk dokumentation och bedömning i relation till målen för förskolans verksamhet har en central plats inom förskoledidaktiken.

Vidare rymmer förskoledidaktiken övergripande frågor om hur lagar och politiska beslut samt strukturella villkor påverkar små barns lärprocesser i förskolan och där aspekter som klass, genus och etnicitet och deras betydelse för barns erfarenheter är centrala. Att skapa delaktighet med barnens föräldrar är också en väsentlig del av förskoledidaktiken.

Om intresseområdet: Människa, juridik, politik och samhälle

Är du nyfiken på människor och samhället? Hur vi fungerar enskilt och tillsammans, vilka krafter som styr oss, hur vi lär oss, hur vi satt upp regler och lagar och hur vi interagerar med varandra? Då finns det en mängd spännande ämnen för dig.

Här ryms allt från pedagogik, psykologi och genusvetenskap till statistik, statsvetenskap, juridik och mycket mer. De gemensamma nämnarna är människan och samhället, självständigt analytiskt tänkande och ofta ett internationellt perspektiv.

Utbildningsansvarig institution

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen