Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Historiska och samtida perspektiv på barns fritid

Lär dig om hur barndomens villkor förändrats över tid och hur fritidshemmet och dess uppdrag vuxit fram.

Barn på skolgård i Skåne 1906  och bild av elever och lärare som spelar basket på skolgår idag.
Bild till vänster - barn på skolgård i Skåne år 1906, fotograf: Astrid Carlie/ Nordiska museet. Bild till höger, fotograf: Mostphotos/ Katja Kircher.

Barns fritid har alltid varit en viktig fråga, men också moraliskt laddad. Vad innebär egentligen barns fria tid, vad ska den fyllas med och hur kan (eller bör) den organiseras? I denna kurs diskuteras och problematiseras både barns förändrade levnadsvillkor och fritid genom historien och fritidshemmets framväxt och förändrade roll inom skolväsendet

Kursen ingår också som delkurs i Masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap, inriktning mot fritidshem.

OBS: KURSEN ÄR INSTÄLLD VT25

  • Kursupplägg

    Kursen ges vårterminer på deltid (50%).
    VT25 OBSERVERA ATT KURSEN ÄR INSTÄLLD

    För mer information hänvisas till kursbeskrivningen, som finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

     

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt. I kursbeskrivningen framgår närmare vilka specifika undervisningstillfällen det gäller. Frånvaro vid obligatoriska moment kan kompenseras enligt instruktioner i kursbeskrivningen.

    Kursen ges på distans och undervisningen sker på svenska.

    Studieplaneringen i Athena visar hur undervisningen är uppbyggd. Där anges också om du behöver förbereda dig inför undervisningstillfällena, exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.

    Examination

    Kursen examineras genom:

    • Muntlig seminarieuppgift, betygsskala G-U
    • Individuell skriftlig uppgift, betygsskala A-F