Fritidspedagogik 3 - ULV
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin teoretiska förståelse gällande arbete i fritidshem. I kursens syfte ingår att utveckla analytisk förmåga för att uppmärksamma relationer mellan individ och kollektiv, mellan maktstrukturer och möjliga identitetspositioner samt mellan didaktiska tillvägagångssätt och dessas konsekvenser för enskilda och för fritidshemmets verksamhet. Kursen tar sin utgångspunkt i ett urval av teorier av relevans för att studera och analysera fritidshemmets praktiker. Det fritidshemspedagogiska forskningsfältet undersöks både nationellt och internationellt. Barns lärande, lek, identitetsskapande och uppväxtvillkor fokuseras. Även kunskap om didaktiska vägval i professionell praktik är centralt i kursen. Teorier om barn och barndomar används som analytiska verktyg och kopplas till didaktik och metodik för att analysera det praktiska arbetet.
OBS kursen samläser med Fritidspedagogik 3 - VAL, UB23VU. Aktuell infomration om kursen så som schema, kursbeskrivning etc finner du på Fritidspedagogik 3 - VAL
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.