Undervisning och utveckling - ULV
Kursen ges inom ramen för Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV).
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning vid Stockholms universitet
I kursen behandlas aspekter av pedagogisk utveckling med utgångspunkt i tidigare studier i ämnesdidaktik och utvärdering av skolverksamhet. Utifrån utvärderingens betydelse för styrning och uppföljning av pedagogisk verksamhet belyses modeller, strategier samt ämnesdidaktiska aspekter som avser utvecklingsarbete i skola och undervisning. Grunderna för mångfalden i teorier, modeller och strategier berörs.
ULV-studenterna samläser med kurs UM8034
Kursen ges i samarbete mellan Institutionen för pedagogik och didaktik och Institutionen för ämnesdidaktik (som är kursansvarig institution).
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Delkurser
Kursen består av fyra delar.
Del 1 ges av Institutionen för pedagogik och didaktik.
Del 2, 3 och 4 ges av Institutionen för ämnesdidaktik och beroende på din ämneskombination läser du en av de delarna.- Utvecklingsarbete - ULV, 2,5 hp
Delkursen är av introducerande karaktär och syftar till att ge en överblick inom området skolutveckling som en betydande verksamhet inom skola och utbildning. Olika modeller och strategier för lokalt utvecklingsarbete och deras underliggande motiv behandlas. - Teknikämnenas didaktik - ULV, 5 hp
Kursdelen är en fördjupning av hur ämnesdidaktiska teorier kan utformas i relation till elevers behov, aktuella styrdokument samt olika undervisningsresurser för undervisning i teknik i grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan. Kursdelen sätter särskilt fokus på undervisning om teknikämnets karaktär och särart, undersökande, utvecklande och problemlösande arbetssätt, kommunikativa, kulturella och värdemässiga aspekter på undervisning i teknik och elevers lärande. - Naturvetenskapsämnenas didaktik - ULV, 5 hp
Delkursen behandlar ämnesdidaktiska teorier om naturvetenskaplig medborgarutbildning i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan. Kursdelen behandlar etik, argumentation, kritik och demokrati i undervisningen där naturvetenskap möter samhällsfrågor. Delkursen behandlar hur undervisning, och speciellt naturvetenskapliga arbetssätt, till exempel laborationer, fältstudier, exkursioner och undersökningar, kan utformas utifrån forskning, teorier om elevers lärande och i relation till aktuella styrdokument. - Matematikämnets didaktik - ULV, 5 hp
Delkursen behandlar ämnesdidaktiska teorier om och didaktiska modeller för hur elevers behov, samt normer och värderingar i matematikklassrummet påverkar planering och utformning av undervisning. Kursdelen behandlar etik, argumentation, kritik och demokrati i undervisningen där matematikundervisningen belyses utifrån en samhällelig och historisk kontext. Teoriers och modellers kunskapsteoretiska perspektiv berörs.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar.
Examinator
Helkurs: Veronica Jatko Kraft
Delkurs 1: Isak Benyamine
Delkurs 2: ges ej VT24
Delkurs 3: Iann Lundegård
Delkurs 4: Veronica Jatko Kraft - Utvecklingsarbete - ULV, 2,5 hp
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Helkurs: Veronica Jatko Kraft, veronica.jatko-kraft@su.se
Delkurs 1: Isak Benyamine, isak.benyamine@edu.su.se
Delkurs 2: ges ej VT24
Delkurs 3: Iann Lundegård, iann.lundegard@su.se
Delkurs 4: Veronica Jatko Kraft, veronica.jatko-kraft@su.seUtbildningsadministration
Helkurs och delkurs 2-4: kursadmin.did@su.se
Delkurs 1: Ann Ravelin, ann.ravelin@edu.su.seKontakt ULV
ulv@su.se