Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Didaktiska villkor för språk-, skriv- och läsutveckling hos döva elever eller elever med hörselnedsättning

Kursen behandlar teoretiska grunder för språk-, skriv- och läsutveckling, med särskild inriktning på döva elever och elever med hörselnedsättning.

Kartläggning och centrala analyser inom språkutvecklande undervisning undersöks och analyserna testas i samband med undervisningen. Analyserna omfattar elevers aktuella språkliga kunnande, bimodal tvåspråkighet, didaktiska metoder, användning av assisterande teknik och tillämpning av individanpassade arbetssätt. I kursen ingår verksamhetsförlagda fältstudier (VFF).

Målet är att fördjupa förståelsen för ett formativt förhållningssätt och för speciallärarens uppdrag, allt för att undanröja hinder och skapa förutsättningar för språk-, skriv- och läsutveckling hos alla döva barn och elever med hörselnedsättning, med eller utan flerspråkighet.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, arbete i studiegrupper, workshops och verksamhetsförlagda fältstudier (VFF). De verksamhetsförlagda fältstudierna planeras och följs upp av kurslärare och dig som student och anpassas till det arbete som pågår i verksamheten.

    Slutförandet av fältstudieuppgifterna inom ramen för de verksamhetsförlagda fältstudierna (VFF) är obligatoriska inslag i kursen. Muntlig redovisning av gruppuppgift är ett obligatoriskt inslag i kursen. Närvaro vid kursens examinationsseminarium är obligatoriskt

    Kursen ges på distans eller på campus enligt angivelse för aktuellt kurstillfälle. Undervisningen ges på svenska och engelska.

    Mer detaljerad information om kursen hittar du i kursplanen som finns länkad på denna sida. Du som är registrerad student hittar även information på kursens Athena-sida.

    Studietakt

    Kursen ges med 50 procent studietakt inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot dövhet eller hörselskada.

    Examination

    Kursen examineras genom:

    • en individuell skriftlig inlämningsuppgift,
    • en muntligt alternativt teckenspråkigt och skriftligt presenterad gruppuppgift.

    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår i kursplanen.

    Examinationsdatum och omexamination

    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns under rubriken "Schema" nedan samt på kursens Athena-sida.

    Betygskriterier

    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    Publiceras innan kursens start.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    HT25, 50 % studietakt:

  • Mer information

    Webbregistrering

    För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på:

    Ladok för studenter

    Digitala verktyg och annan information

    Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:

    Digitala verktyg och tjänster

    Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:

    Under utbildning

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande hittas på sidan:

    Under utbildning

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    För mer information:

    Studera med funktionsnedsättning

  • Kontakt

    Kursansvarig

    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig lärare.

    HT25, 50 % studietakt

    Utbildningsadministration

    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:

    speciallarare@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning

    Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida

    Kontakt